Zinedine Zidane berang dengan keputusan memberikan sepakan penalti kepada Sevilla kerana bola terkena tangan Eder Militao menyaksikan Real Madrid terikat seri 2-2 dalam saingan LaLiga.

Perlawanan sengit di Estadio Alfredo Di Stefano semalam apabila Real ketinggalan 2-1 dengan perlawanan berbaki 10 minit.

Mereka kelihatan memiliki peluang terbaik untuk mendahului menerusi Karim Benzema dan telah dijatuhkan pemain Sevilla dalam kotak penalti oleh Yassine Bounou.

Namun VAR membatalkan keputusan kerana bola terkena tangan Militao ketika gerakan permainan tersebut dimulakan, dan Ivan Rakitic menyempurnakan sepakan penalti selepas diberikan kepada Sevilla.

Ketika percubaan Toni Kroos dalam masa kecederaan terkena Eden Hazard bagi memberikan kedua-dua pasuak berkongsi mata bagi menamatkan peluang Sevilla bergelar juara, ia membuka jalan bagi Atletico untuk kekal mendahului saingan dengan berkelebihan dua mata menjelang tiga perlawanan terakhir.

Zidane nampaknya tidak yakin dengan kelebihan penalti terhadap Real, yang menunjukkan bahawa sekiranya Militao -- yang tidak menghadap bola ketika terkena tangannya --melakukan kesalahan, maka Sevilla, Joan Jordan seharusnya mengakui hukuman lebih awal dalam situasi yang sama.

"Saya tidak faham apa-apa. Sekiranya bola terkena Militao, ia juga ada terkena pemain Sevilla," katanya.


"Saya tidak yakin dengan apa yang dia [pengadil, Juan Martinez Munuera] katakan kepada saya. Saya tidak pernah bercakap mengenai pengadil, tetapi hari ini saya marah.

"Pada akhirnya ia telahpun berlaku, kami tidak akan mengubah apa-apa. Saya gembira dengan permainan kami, kami berhak mendapat lebih banyak kerana separuh masa kedua yang menarik.

"Saya tidak akan membicarakannya lagi. Kami sudah membicarakannya. Pengadil harus menjelaskan peraturannya kepada saya, tapi itu saja. Kami akan berjuang hingga mati, hingga akhir."