Toni Kroos berkata dia membuat keputusan yang betul apabila meninggalkan kelab gergasi Jerman, Bayern Munich, untuk ke Real Madrid pada 2014.

Kroos, yang bersama Bayern sejak zaman remaja, mengakhiri hubungannya dengan kelab itu tiga tahun lalu dan pemain antarabangsa Jerman itu menikmati kejayaan hebat di Madrid.

Pemain berusia 27 tahun itu -- yang akan beraksi menentang Ireland Utara dan Azerbaijan dalam perlawanan kelayakan Piala Dunia pada Jumaat dan Isnin ini -- telah membantu Madrid meraih gelaran La Liga dan dua kejuaraan berturut-turut Liga Juara-Juara Eropah.

"Pertukaran pasukan saya adalah betul. Sebenarnya daripada sudut pandangan saya, tidak ada keraguan mengenainya," kata Kroos dalam satu temubual dengan Persatuan Bolasepak Jerman (DFB).

"Jelas, jika anda pergi ke luar negara untuk kelab terbaik, itu bermakna satu lagi langkah dalam pembangunan anda.

"Carlo Ancelotti mahu saya di Madrid dan mempertaruhkan saya."

Mengenai satu musim bersama bekas bos Bayern, Pep Guardiola, sebelum berpindah ke ibu kota Sepanyol, Kroos menambah: "Saya tidak akan mengecilkan tahun saya di bawah Guardiola kerana saya fikir saya membuat langkah besar ke depan pada tahun itu.

"Saya melihat karier saya dalam fasa: Jupp (Heynckes) adalah jurulatih paling penting di peringkat awal kerjaya saya, kedua-duanya di Leverkusen (pinjaman) dan kemudian di Munich.

"Guardiola melihat saya sebagai pemain tengah dalam sistemnya, di mana gaya saya bermain dengan sempurna."