Jurulatih skuad B-18 negara, Brad Maloney, menganggap percaturan Malaysia tidak menggunakan sepenuhnya pemain utama dalam kesebelasan permulaan menyelamatkan keadaan dalam 120 minit perlawanan separuh akhir Kejohanan AFF B-18 di Stadium Binh Duong, Bandaraya Ho Chi Minh, malam tadi.

Pengendali itu sudah menjangka satu pertembungan yang sukar dan taktikalnya menyimpan terlebih dahulu kudrat tiga pemain utama seperti Muslihuddin Atiq Mat Zahid, Umar Hakeem Suhar Rezwan serta Firdaus Kaironisam benar-benar membantu.

"Ini merupakan salah satu perlawanan yang sukar buat kami. Indonesia memiliki barisan pemain yang berkualiti sementara keadaan padang merencatkan beberapa pergerakan skuad saya," katanya.

Ternyata kelibat Atiq, Umar dan Firdaus yang dimasukkan bermula minit ke-52 disusuli Atiq dan Firdaus sebaik aksi berlanjutan sehingga masa tambahan memberikan nadi konsisten buat skuad negara yang telah mengharungi enam aksi bagi tempoh 13 hari.

"Sukar untuk menjaringkan banyak gol dalam perlawanan yang sukar seperti ini. Tiada apa yang boleh dijangka dan akhirnya kemenangan memihak Malaysia," tambahnya.

Selain keletihan pemain, Maloney juga lega pemainnya tidak menjadikan masalah padang sebagai alasan untuk gagal beraksi cemerlang walaupun beberapa gerakan semalam mengganggu kelancaran permainan.

"Tiada masalah dengan taktikal bertahan yang digunakan Malaysia.

"Bola sepak tidak bertujuan untuk menghiburkan semua orang, namun keputusan 4-3 sudah mampu menghadirkan keterujaan kepada penonton yang menyaksikan perlawanan ini," kata jurulatih skuad B-18 Indonesia, Fakhri Husaini.