Pep Guardiola sekali lagi membidas UEFA dengan format pertandingan Liga Juara-Juara (UCL) yang mahu diperluaskan, mendakwa badan pentadbir bola sepak Eropah itu tidak peduli dengan beban kerja pemain.

Guardiola tampil keras menentang rancangan Liga Super minggu ini, dengan menyatakan format tertutup sebagai 'bukan sukan', walaupun Manchester City menjadi salah satu daripada 12 pasukan yang harus mendaftar sebelum menarik diri.

Tetapi pengendali City itu juga mengatakan pelancaran projek pemisah adalah bukti bahawa UEFA telah 'gagal' dan dia juga tidak mudah mengenai pembaharuan yang akan menyaksikan UCL dipertandingkan 36 pasukan berbanding 32 bermula musim 2024-25, dengan 10 perlawanan peringkat kumpulan dan bukannya enam untuk setiap pasukan.

"Setiap kali sama. Semua pengurus dan pemain meminta kualiti yang lebih baik dan dunia bola sepak memerlukan kuantiti," kata Guardiola menjelang final Piala EFL esok menentang Tottenham di Wembley.

"Tetapi kami tidak bertanggungjawab atas hal itu. Kami harus meminta UEFA dan FIFA untuk melanjutkan lagi tahun ini, mungkin memiliki 400 hari dalam setahun. Mungkin kemudian mereka dapat mencari jalan keluar untuk itu."

Pemain tengah City, Ilkay Gundogan turut menentang perubahan format UCL.


Guardiola berasakan jadual untuk pasukan elit sudah berada di titik pemecahan, mendakwa dia tidak dapat melakukan kerja taktikal dan pembinaan yang jelas dengan jadual padat bagi pendahulu saingan EPL itu bagi musim ini.

"Setiap musim adalah sama dan, pada penghujung hari, pemain yang mereka beraksi kerana mereka suka bermain, tetapi kecederaan akan datang," katanya.

"UEFA tahu, tentu mereka tahu. Adakah mereka peduli? Sama sekali tidak. Mereka memberikan lebih banyak perlawanan dan lebih banyak pertandingan.

"Dan tentu sahaja kami akan bermain. Kami bernasib baik. Kami akan berada dalam UCL musim depan, kami akan bermain pertandingan itu, tetapi jujur, banyak.

"Kami tidak mempunyai satu pertengahan minggu. Oleh itu, anda tidak boleh berlatih. Saya tidak dapat berlatih, saya bukan pengurus, saya tidak dapat berlatih. Saya tidak berlatih. Kami hanya mengendalikan pasukan, memastikan pemain berada di tahap terbaik dengan secepat dan terbaik yang mungkin.

"Saya tidak dapat melatih apa-apa. Ini hanya video, dan hanya [menyuruh pemain] mengingat apa yang harus kita lakukan. Kami tidak mempunyai masa di pra-musim untuk membuat prinsip.

"Kami tidak boleh lupa bahawa kami memulai musim melawan Wolverhampton tanpa satu perlawanan persahabatan. Kami tidak mempunyai persahabatan untuk dipersiapkan. Sejak itu kami tidak mempunyai satu pertengahan minggu. Sebagai pengurus, ya, kami mempunyai rehat antarabangsa, tetapi pemain pergi ke pasukan kebangsaan untuk tiga perlawanan dalam enam atau tujuh atau 10 hari.

"Ini gila, tetapi setiap kali kita membicarakannya, ketika kita pergi ke perjumpaan UEFA, kita membicarakannya dan mereka berkata, 'Ya, ya, bagus.

"Tetapi kemudian kami bermain lebih banyak permainan, dan musim depan kami akan membuat pertandingan baru untuk mereka yang tidak ada di Liga Juara-Juara atau Liga Europa [Liga Persidangan Europa]. Mereka akan memainkan pertandingan baru, ya, yang lain."