UEFA telah menangguhkan Euro 2020 hingga tahun depan disebabkan oleh kesan pandemik koronavirus, menurut Persekutuan Bola Sepak Norway (NFF).

UEFA menjadi tuan rumah kepada persidangan video hari ini dengan semua 55 persatuan ahli dan pihak berkepentingan lain yang diperlukan untuk menentukan prospek beberapa bulan akan datang dalam bola sepak Eropah.

Euro 2020 akan bermula di Rom 12 Jun ini sebelum berlanjutan di 11 bandar lain di seluruh Eropah, tetapi komunikasi awal daripada NFF mendakwa kejohanan itu telah dikembalikan semula ke 11 Jun, 2021.

Jawatan NFF di Twitter dibaca: "UEFA telah memutuskan bahawa Kejuaraan Eropah ditangguhkan hingga 2021.

"Ia akan dipertandingkan dari 11 Jun hingga 11 Julai tahun depan. Maklumat lanjut akan datang."

COVID-19 telah menyebabkan gangguan besar kepada sukan di seluruh dunia, dengan beberapa yang masih banyak berlaku kerana jumlah kes yang disahkan di seluruh dunia hampir mencecah 188,000.

Semua liga bola sepak utama Eropah telah ditangguhkan kerana pandemik Covid-19, dengan Liga Perdana, Serie A, Ligue 1, LaLiga dan Bundesliga semuanya digantung sekurang-kurangnya sehingga April.

Bagaimanapun, dengan jangkitan-jangkitan yang tidak dijangka di United Kingdom sehingga Jun dan kes meningkat di seluruh benua, ramai yang mencadangkan kembali beraksi pada bulan hadapan untuk mana-mana liga adalah tidak realistik.

Liga Juara-Juara (UCL) dan Liga Europa (UEL) -- seperti Euro 2020 adalah pertandingan UEFA -- juga telah ditunda.

Penangguhan Euro 2020 membeli pertandingan domestik Eropah sedikit lebih banyak masa untuk menyimpulkan kempen 2019-20, jika mungkin.