Harvey Elliot dipuji selepas sentiasa memberikan ancaman buat lawan sewaktu Liverpool tewas 5-0 di tangan Aston Villa dalam aksi suku akhir Piala EFL awal pagi tadi.

Elliot, 16, menyinar tatkala skuad termuda Liverpool mengalami kekalahan itu di Villa Park.

Pemain sayap muda itu telah melakukan tiga penampilan bersama skuad senior dalam Liga Perdana Inggeris dan Neil Critchley, jurulatih pasukan B-23 yang mengendalikan pasukan selepas Jurgen Klopp dan pemain utama berlepas ke Qatar bagi menghadapi saingan Piala Dunia Kelab, berkata Elliot semakin hampir untuk menyertai pasukan utama juara Eropah itu.

"Dia semakin hampir kerana telah berlatih dengan skuad utama secara kerap," katanya.

"Dia telah menerima pendedahan bersama skuad utama, pengurus dan staf pasukan banyak memikirkan tentangnya.

"Saya fikir dia kerap memberi ancaman sepanjang perlawanan dan ia memberi petanda baik buat kami. Namun, dia mengharapkan ramai pemain memberikan bola kepadanya dan saya fikir khidmat untuk dia juga sangat bagus.

"Saya tidak mahu menuding jari kepada sesiapa kerana melihatnya secara kolektif, seluruh pasukan termasuk barisan simpanan. Saya fikir kami bermain seperti Liverpool dan ia sangat penting.

"Kami bercakap tentang sesuatu yang patut kami kawal sebelum perlawanan, ia penting buat kami. Baik atau tidak, kami tidak akan berhenti. Saya tidak fikir anda boleh mengecam mana-mana pemain Liverpool dan mengecewakan mereka. Mereka sendiri terdesak."

Tatkala barisan muda Liverpool menampilkan permulaan cemerlang, mereka ketinggalan 3-0 sebelum rehat selepas dua gol daripada Jonathan Kodjia serta satu jaringan daripada Conor Hourihane sebelum ditambah dengan gol sendiri Morgan Boyes.

Critchley mendedahkan Klopp menghantar pesanan pada waktu rehat kepada pasukan untuk terus memberi asakan walaupun ketinggalan sebelum Wesley menyumbat gol kelima Villa dalam waktu kecederaan.

"Kami menerima sedikit maklumat daripada pengurus untuk terus beraksi seperti biasa, tampil dengan garang," tambahnya.

"Jadi, dia memantau perlawanan itu bersama staf dan pemain, saya juga harapkannya. Saya pasti dia berbangga dengan corak permainan kami."

Klopp dan anak buahnya akan berdepan Monterrey dalam aksi separuh akhir Piala Dunia Kelab awal pagi esok.