Desailly mahu lihat Davies beraksi di EPL, LaLiga

Oleh Ammar Hakim 2 September 2020 508
Desailly mahu lihat Davies beraksi di EPL, LaLiga
Pemain muda Bayern Munich, Alphonso Davies, adalah bakat menarik yang ingin dilihat oleh Marcel Desailly beraksi dalam saingan Liga Perdana Inggeris (EPL) atau LaLiga.

Davies, 19, menikmati musim 2019-20 cemerlang bersama Bayern, menjadikan dirinya sebagai pemain bek-kiri terbaik Eropah ketika kelab itu menjuarai Bundesliga, DFB-Pokal dan Liga Juara-Juara (UC).

Ini membatasi perjalanan yang luar biasa bagi pemain yang dilahirkan di sebuah kem pelarian di Ghana setelah ibu bapanya meninggalkan Liberia ketika perang saudara kedua negara itu.

Davies berpindah ke Kanada bersama keluarganya dan memperoleh kewarganegaraan pada tahun 2017, dengan pemenang dua kali UCL, Desailly, yang dilahirkan di Ghana tetapi menjulang Piala Dunia bersama Perancis pada tahun 1998, dengan mengatakan karier bintang Bayern menunjukkan 'keajaiban boleh berlaku'.

Walaupun pemain antarabangsa Kanada itu mempunyai kontrak dengan Bayern hingga 2025, Desailly ingin melihatnya menguji dirinya di England atau Sepanyol.

"Ya, ini adalah perjalanan yang panjang, tetapi itu adalah salah satu perkara hebat dalam sukan. Ia boleh mengubah kehidupan dan keajaiban dapat terjadi," kata Desailly, berbicara bagi pihak Laureus Sport for Good.

"Hanya segelintir yang akan mencapai apa yang dilakukannya di Lisbon, tetapi merupakan satu inspirasi yang luar biasa bagi semua anak muda di mana sahaja mereka berada untuk memberi mereka harapan dan memberi mereka impian terhadap perkara yang lebih baik di masa depan.

"Pengalaman saya tidak sama dengan Alphonso, tetapi, seperti dia, ia bermula sejak kecil di Ghana. Dia pergi ke Kanada, saya pergi ke Perancis. Bola sepak mengubah hidup kami.

"Prestasi Alphonso dalam UCL untuk Bayern sangat mengagumkan bagi seseorang yang baru berusia 19. Bundesliga bernasib baik memilikinya. Dia adalah bakat yang sangat menarik, saya ingin melihatnya bermain di EPL atau LaLiga."



Desailly gembira dapat bekerjasama dengan Laureus Sport for Good untuk membantu anak muda yang kurang bernasib baik di Ghana.

Dia berkata: "Di Ghana, negara asal saya, Laureus membantu rumah anak yatim di mana kami membina beberapa infrastruktur sukan dan anda dapat melihat bahawa ini membuka minda anak-anak.

"Sebilangan besar kanak-kanak mengalami kejutan kerana pelacuran, keganasan dan masalah yang mereka mengalami dan secara tiba-tiba sukan membolehkan mereka lebih terbuka dan kita dapat memahami keperluan mereka."

Tentang Penulis

Ammar Hakim

Komen