Penjaga gol legenda Turki, Rustu Recber, ditahan di hospital selepas disahkan positif Covid-19, demikian disahkan isterinya, Isil.

Bekas penjaga gol itu menghabiskan kebanyakan eranya bersama kelab gergasi Super Lig Turki, Fenerbahce, termasuk ketika dipinjamkan sewaktu tempoh tiga tahunnya di Barcelona.

Bintang Piala Dunia 2002 itu hanya diturunkan sebanyak tujuh kali sewaktu mewakili Barca -- kesemuanya dalam musim 2003-04 -- sebelum bersara pada usia 39 tahun dengan 120 penampilan antarabangsa pada 2012.

Isil memberikan makluman dalam laman Instagramnya bahawa Rustu, 46, disahkan telah dijangkiti virus berkenaan.

"Saya ingin memberikan anda berita yang lebih positif semasa berkongsi kebenaran dengan cara yang paling telus tetapi saya minta maaf untuk menyatakan bahawa suami saya, Rustu, dimasukkan ke hospital dengan diagnosis Covid-19.

İyi geceler; Sizlerle gerçeği en şeffaf şekilde paylaşırken daha güzel haberler vermek isterdim fakat üzülerek eşim Rüstü’yü COVİD-19 teşhisiyle hastaneye yatırmış bulunuyoruz.Herşey normal ilerlerken birden bire gelişen hızlı semptomlarla biz de olayın şokundayız.Kritik süreçler ve çok zor ,Allah benim değerli eşimle beraber tüm hastalara acil şifa kolaylık versin . Tek ricam şu süreçte insanların biraz daha vicdanlı ve saygılı olabilmeleri.Ailecek yaptırdığımız testlerde benim, kızımın ve oğlumun negatif sadece eşimin pozitif çıkmıştır. Bu sebeple bizler evde kendisi hastanede ve görüş izni yok.Aslında en zor olanı da bu yanında olamamak.Ama Allah büyük önce ona sonra Türk hekimlerine emanet, inşallah bu da geçecek..Telefonlarım kilitlendi dönüş yapamıyorum üzgünüm tüm sevenlere dostlara sizlere yürekten sevgiler.Dualarınızı eksik etmeyin lütfen bu çok önemli....#sengüçlüsünRR

A post shared by Isil Recber (@isilrecber) on


"Kami terkejut dengan gejala pesat yang berkembang secara tiba-tiba ketika segala-galanya kelihatan normal. Ini adalah waktu yang kritikal dan sukar.

"Semoga Allah memberikan bantuan kepada semua pesakit, termasuk suami tercinta saya.

"Satu-satunya permintaan saya adalah supaya orang ramai boleh menjadi lebih bijak dan lebih menghormati dalam proses ini.

"Dalam ujian yang telah kami lakukan, anak perempuan dan anak lelaki saya didapati negatif dan hanya suami saya disahkan positif.

"Disebabkan ini, kami perlu berada di rumah sementara dia berada di hospital, dan kami tidak dibenarkan melawatnya.

"Malah, ini adalah waktu yang paling sukar dan kami tidak dapat berada bersamanya.

"Allah maha pemurah dan kami bergantung kepada-Nya dan doktor-doktor Turki. Saya harap ia akan berlalu," katanya.