Manchester City memerlukan pemain seperti Erling Haaland jika mahu bersaing dengan pasukan terbaik Eropah, menurut Shaun Wright-Phillips.

City dan Sergio Aguero mengumumkan minggu ini bahawa penyerang bintang itu bakal meninggalkan kelab selepas 10 tahun apabila kontraknya berakhir penghujung musim ini.

Skuad kendalian Pep Guardiola merupakan antara pendahulu dalam saingan merebut khidmat bintang sensasi Borussia Dortmund, Haaland.

Aguero hanya turun lima kali dalam kesebelasan utama City musim ini ekoran kecederaan, jadi mereka terpaksa menggunakan formasi false nine berbanding menurunkan pemain nombor sembilan seperti penyerang Argentina itu atau Gabriel Jesus.

Wright-Phillips kagum dengan bagaimana City menyesuaikan diri tanpa penyerang utama tetapi berasakan ia diperlukan untuk perlawanan utama.

"Mereka harus mencari pengganti," kata Wright-Phillips.

"Sekiranya anda akan mempunyai pasukan besar tanpa pemain nombor sembilan, akan menjadi pelik bagi banyak orang di dunia.

"Anda boleh bermain dengan false nine melawan banyak pasukan, tetapi katakan anda bermain Real Madrid -- Sergio Ramos, dia akan senang tidak mempunyai penyerang di depannya.

"Kemudian dia dapat melihat semuanya, jadi ada pasukan tertentu di dunia yang tahu bagaimana menghadapinya dengan mudah."


Haaland adalah penyerang yang menonjol sebagai pilihan terbaik untuk Wright-Phillips, dengan Harry Kane dan Romelu Lukaku antara yang lain yang telah dikaitkan dengan City.

Pemain berusia 20 tahun itu telah menjaringkan 21 gol dalam seberapa banyak permainan Bundesliga musim ini dan menduduki tangga teratas penjaring Liga Juara-Juara dengan 10 dari enam perlawanan.

"Bagi saya jika anda bercakap tentang mencari seseorang, saya rasa saya akan mengatakan Haaland," tambah Wright-Phillips.

"Bukan hanya kerana seberapa baik yang dia lakukan, tetapi juga kerana usianya. Mereka mendapatnya selama 10 tahun jika mereka memilih untuk menjaganya atau jika dia melakukannya dengan baik.

"Itu akan lebih sesuai dengan pasukan City, sehubungan dengan sebilangan besar pemain mereka yang berusia di bawah 27 atau 28 tahun, kecuali mungkin Kevin De Bruyne.

"Tidak akan ada yang salah dengan keputusan Haaland.

"Orang mengatakan upah dan barang seperti itu - semua orang dapat melihat dalam bola sepak apa yang boleh berlaku, yang mana-mana sahaja, jadi saya tidak melupakannya.

"Ini mungkin salah satu penyerang [Kane, Lukaku, Haaland] - City akan mencipta peluang dan anda telah melihat catatan gol mereka, mereka akan mengambilnya sebahagian besar masa."