Pengurus sementara Belanda, Dwight Lodeweges, telah memberikan panggilan senior kepada pemain muda yang berbakat besar, Mohamed Ihattaren, Perr Schuurs dan Owen Wijndal, menjelang Liga Negara-Negara Eropah menentang Poland dan Itali, minggu depan.

Lodeweges pula, yang menjadi pembantu Ronald Koeman yang bersetuju mengemudi Barcelona awal bulan ini, akan menggalas tanggungjawab penuh buat julung kalinya.

Dia mengambil kesempatan itu untuk memperkenalkan muka baru sementara pertahanan tengah Juventus, Matthijs de Ligt, terpaksa diketepikan susulan pembedahan lutut.

Pemain tengah menyerang, Ihattaren, yang menyerlah dalam 22 penampilan Eredivisie bersama PSV pada musim lalu mengisytiharkan kesediaan menyarung jersi The Oranje walaupun layak untuk mewakili Maghribi.

Pertahanan tengah dengan teknik kawalan bola yang menarik, Schuurs, baru tahun pertama diserapkan di kem Ajax sebelum saingan di Belanda terpaksa ditamatkan lebih awal berikutan ancaman COVID-19.

Begitu juga pemain sayap kiri, Wijndal -- seperti Ihattaren dan Schuurs yang baru mencecah umur 20 tahun -- menerima ulasan hangat ketika menyerlah bersama AZ.

Tatkala ketiga-tiganya mengharapkan peluang pertama, Leroy Fer dan Tim Krul pula berhasrat untuk kembali bersama pasukan kebangsaan selepas lama tidak dipanggil.

Kali terakhir Krul dipanggil di pentas antarabangsa ialah pada Oktober 2015 sementara Fer terpaksa menunggu 11 bulan lebih lama -- bertemu Mexico pada November 2014.

Daley Blind antara beberapa muka yang dimasukkan dalam senarai menunggu, kemudian digugurkan berikutan masalah keradangan otot jantung ketika menghadapi Ajax. Khamis lalu, dan pertahanan pusat itu menawarkan kemas kini bahawa dia dalam keadaan baik.

Myron Boadu, Teun Koopmeiners dan Calvin Stengs pula antara kejutan yang tercicir


Skuad penuh:

Jasper Cillessen (Valencia), Marco Bizot (AZ), Tim Krul (Bandar Norwich); Virgil van Dijk (Liverpool), Denzel Dumfries (PSV), Nathan Ake (Manchester City), Hans Hateboer (Atalanta), Perr Schuurs (Ajax), Joel Veltman (Brighton dan Hove Albion), Stefan de Vrij (Inter), Owen Wijndal (AZ); Donny van de Beek (Ajax), Leroy Fer (Feyenoord), Mohamed Ihattaren (PSV), Frenkie de Jong (Barcelona), Marten de Roon (Atalanta), Kevin Strootman (Marseille), Georginio Wijnaldum (Liverpool); Luuk de Jong (Sevilla), Quincy Promes (Ajax), Ryan Babel (Galatasaray), Steven Bergwijn (Tottenham).