Barcelona adalah Barcelona -- Umtiti belum sedia tinggalkan Nou Camp

Oleh Ammar Hakim 26 Oktober 2020 71
Barcelona adalah Barcelona -- Umtiti belum sedia tinggalkan Nou Camp
Samuel Umtiti mendedahkan dia telah berbincang dengan Lyon ketika jendela perpindahan tetapi tidak mahu meninggalkan Barcelona dalam keadaan yang kurang senang.

Selepas cemerlang bersama kelab berikutan behijrah dari Lyon pada 2016, -- di mana dia telah menikmati 14 tahun -- Umtiti bergelut mendapatkan rentak dan tahap kecergasan, terutama ketika bermulanya musim 2018-19.

Dia telah membuat 77  penampilan bersama gergasi Catalan itu dan antara pemintas bola tertinggi sejak bermula musim 2016-17 began, secara 1.73 satu perlawanan -- hanya di belakang Jordi Alba (2.09).

Kembali Lyon menjadi salah satu destinasi pemain itu tetapi dia mengambil keputusan untuk memberikan keutamaan kepada Nou Camp.

"Semuanya dapat dilakukan semasa jendela perpindahan," katanya. "Lyon adalah kelab saya dan bandar saya. Mereka memberi saya peluang untuk dilihat.

"Terdapat perbincangan, tetapi cepat, tidak ada yang konkrit. Saya telah dapat bercakap dengan kelab. Sejujurnya, Barcelona adalah Barcelona.

"Saya tidak mahu meninggalkan Barcelona dan lebih kurang seperti itu."

Umtiti mengalami masalah lutut yang berterusan sejak beberapa musim yang lalu dan masih belum diturunkan di bawah kendalian pengurus baru, Ronald Koeman.
   
Namun, pemain berusia 26 tahun itu berharap masalah kecederaannya kini menjadi masalah masa lalu setelah perubahan gaya hidup.

"Dua tahun terakhir adalah yang paling rumit dalam karier saya," katanya. "Kadang-kadang saya berasa bosan dengannya.

"Bukan masalah lutut, saya tidak seimbang sepenuhnya. Saya terpaksa bermula dari awal. Saya berhenti makan daging, ikan dan susu. Saya berasa lebih baik, saya tidur lebih lena. Saya tidak pernah merasa sihat secara fizikal.

"Badan saya juga sudah berubah. Saya telah kehilangan tiga kilogram. Saya telah pulih. Saya tidak pernah bekerja keras sebegini. Dan saya gembira mengenainya."

Tentang Penulis

Ammar Hakim

Komen