Bintang Brooklyn Nets, Kyrie Irving, menderma wang sebanyak AS$323,000 (RM1.4 juta) dan makanan sewaktu pandemik Covid-19.

Pandemik itu telah merencatkan kesemua kejohanan sukan di seluruh dunia dan menjejaskan pendapatan ramai memandangkan kebanyakan organisasi mula mengurangkan kos.

Wabak berkenaan telah mengorbankan sekurang-kurangnya 16,490 mangsa di seluruh dunia dengan lebih daripada 540 mangsa terbunuh di Amerika Syarikat.

Irving, yang merupakan juara NBA pada 2016 dan pernah disenaraikan dalam barisan All-Star sebanyak enam kali, menerusi media sosial mengumumkan kerjasamanya bersama Feeding America -- sebuah organisasi bukan keuntungan -- dan City Harvest di Bandaraya New York.

Thank you all for the birthday love, I’m extremely grateful for the support. Seeing the effects of COVID-19 reach our loved ones, our schools, our jobs, and access to food has really impacted me. I am excited to partner with @feedingamerica and @lineagelogistics to launch the Share A Meal campaign to help marginalized communities get the food resources they require during this time, and to work with our local partner @cityharvestnyc to distribute 250k meals to my neighbors in need across the NY area. In addition to that I am donating $323k to Feeding America and @lineagelogistics will match $200k of what we raise together. I am asking my fans, friends, family and partners to join me in helping our communities by donating at the link in my bio. Thank you to everyone on the front line working to keep all of us safe, healthy, and fed. Together we can change the world one small gesture at a time.

A post shared by @ kyrieirving on


"Terima kasih suntuk segala kasih sayang pada hari lahir saya. Saya amat berterima kasih di atas sokongan ini," tulisnya dalam satu kiriman Instagram.

"Melihat COVID-19 yang mula menjangkau orang yang kita sayang, sekolah kita, pekerjaan kita, dan akses kepada makanan, telah mmendatangkan kesan kepada saya.

"Saya teruja untuk bekerjasama dengan @feedingamerica dan @lineagelogistics untuk melancarkan kempen Share A Meal bagi membantu komuniti yang terpinggir untuk mendapatkan sumber makanan yang mereka perlukan.

"Dan untuk bekerja dengan rakan kongsi kami @cityharvestnyc bagi mengedarkan 250k makanan kepada seluruh warga di kawasan NY.

"Di samping itu, saya menyumbangkan $323k ke Feeding America dan @lineagelogistics akan menambah $200k daripada apa yang telah kami usahakan bersama.

"Saya meminta peminat, kawan, keluarga dan rakan-rakan untuk membantu saya dalam membantu masyarakat kita dengan memberikan sumbangan di pautan bio saya.

"Terima kasih kepada semua pekerja di barisan depan yang bekerja untuk memastikan kita semua selamat, sihat, dan diberi makan. Kita boleh mengubah dunia dengan satu gerakan kecil pada satu masa," katanya.