Malaysia menampilkan senarai mengejutkan ke Piala Thomas 2018 apabila merombak barisan beregu yang akan membawa cabaran di Bangkok, Thailand, 20-27 Mei ini.

Goh V Shem dan Tan Wee Kiong kekal sebagai gandingan utama negara sambil Teo Ee Yi akan bergandingan dengan Arif Latif yang memiliki pengalaman beraksi dalam kempen Piala Thomas sebagai perseorangan, sebelum ini.

Izzudin Rumsani dan Goh Sze Fei yang berada dalam skuad kelayakan digugurkan tatkala tempat mereka dirampas oleh pasangan yang sedang meningkat naik, Aaron Chia dan Soh Woi Yik.

"(Pemilihan mereka adalah) berdasarkan persembahan setelah beraksi baik ketika diberi pendedahan di Eropah.

"Sekalipun pencapaian mereka hanya di tahap Kejohanan Cabaran Antarabangsa, kami memilih mereka berlandaskan personaliti dan karakter.

"Kami mahukan pemain yang dahagakan kejayaan dan memiliki kepercayaan diri sendiri untuk berjuang tanpa mengira siapa pun lawan mereka.

"Kami perlu mengambil langkah berani untuk memandang ke hadapan. Kami berjuang sebagai sebuah pasukan dan setiap orang mempunyai peranan masing-masing.

"Saya percaya ini skuad yang tepat," kata Presiden Persatuan Badminton Malaysia (BAM), Datuk Seri Norza Zakaria, hari ini.

Seperti dijangka, perseorangan lelaki negara diketuai oleh Datuk Lee Chong Wei dan akan diapit Lee Zii Jia dan Iskandar Zulkarnain Zainuddin sementara juara Remaja Asia 2017, Leong Jun Hao, diberi kepercayaan untuk mengisi kekosongan terakhir.

Bagaimanapun, terbit sedikit kebimbangan memandangkan ketiga-tiga pemain selain Chong Wei tidak berada dalam prestasi terbaik ketika ini.

"Sudah tentu prestasi mereka kebelakangan ini tidak begitu bagus.Tetapi Datuk Misbun Sidek telah melatih mereka daripada segi mental dan fizikal hanya untuk Piala Thomas.

"Kami menghormati saranan jurulatih, begitupun ia perlu diringi dengan kebolehan dan tanggungjawab," katanya lagi.