Persekutuan Badminton Dunia (BWF) telah mengumumkan kalendar kejohanan yang diperbaharui untuk baki tahun 2020 berikutan penangguhan saingan ekoran wabak COVID-19.

Banyak perancangan dan perundingan telah dilakukan ahli persatuan BWF dalam menyediakan kerangka potensi untuk saingan badminton bersambung semula, Ini termasuk penjadualan pertandingan sebelum ini yang telah dibatalkan atau ditangguh.

Setiausaha Agung BWF, Thomas Lund, berkata, "Ia merupakan tugas yang sukar untuk merancang bagi memastikan saingan badminton kembali bersambung, jadual saingan yang telah disusun sangat padat tetapi kami yakin pelan yang telah disediakan membolehkan kami memulakannya semula apabila keadaan semasa sudah selamat."

BWF telah meminda beberapa kejohanan penting yang sepatutnya dijadualkan pada April sehingga Julai telah dipinda ke September sehingga November ini.

Buat masa ini, penangguhan ini telah memberikan kesan terhadap mata kelayakan ke Sukan Olimpik dan Paralimpik Tokyo.

Bagi Setiausaha Agung Persatuan Badminton Malaysia (BAM) Kenny Goh berkata, "Kami sangat gembira kerana akhirnya pihak BWF telah memberikan maklumat kepada umum bagi menyatakan hala tuju saingan bagi musim ini. Banyak perkara yang harus diperhalusi ketika wabak koronavirus ini masih lagi aktif ketika ini.

"Buat masa ini, BWF hanya mengumumkan jadual saingan musim 2020, tetapi mereka belum lagi mengumumkan kriteria bagi kelayakan Sukan Olimpik."

Bagi pemain beregu campuran negara, Shevon Lai Jemie, menghadirkan kegusaran terhadap saingan yang bakal bersambung.

"Saya sangat gembira tetapi masih lagi bimbang kerana covid-19 ini masih lagi tidak dapat dibendung sepenuhnya. Beraksi di luar negara adalah sesuatu yang sangat membimbangkan kerana tidak mengetahui bagaimana tuan rumah menyediakan kemudahan yang bersesuaian dengan situasi semasa," katanya.

"Tetapi sebagai pemain elit, tidak mengira tiada mata kelayakan Sukan Olimpik, saya akan tetap bersaing dan memberikan yang terbaik kerana ia merupakan tanggungjawab kami mempamerkan aksi berkualiti di gelanggang."