Daripada bekas juara remaja dunia dan kini dijulang dalam kalangan bintang elit, Viktor Axelsen membuktikan kemahuan mengatasi segalanya, termasuk bakat semula jadi.

Pertembungan Siri Super Akhir 2016 mempertemukan dua bekas juara remaja dunia, Axelsen bagi edisi 2010 dan Tian Houwei pada tahun sebelumnya.

Statistik wakil negara akan sentiasa terikat dengan dua nama ini memandangkan Iskandar Zulkarnain Zainuddin berentap dalam final 2009 itu menentang Houwei.

Axelsen pula kecundang pada edisi 2011 kepada individu yang masih dianggap permata badminton tanah air, Zulfadli Zulkifli.

Bagi Axelsen, tiada jalan pintas dan rahsia apabila dia menawarkan pandangan terhadap perkembangan peralihan dia daripada pentas remaja ke senior.

“Tiada rahsia bagi saya. Ia cuma atas usaha dan kerja keras saya dan anda perlu berusaha untuk mempertingkatkan kualiti permainan bukan sahaja di dalam gelanggang, malah di luar gelanggang.

"Anda perlu menjaga fizikal dan saya yakin saya akan melakukan rutin ini sepanjang karier saya kerana ia amat penting," ujar Axelsen.

2016 akan dikenang sebagai musim menakjubkan buat Axelsen yang melengkapkan kempen dengan kejuaraan dalam Siri Super Akhir di Dubai, termasuk menyingkirkan Datuk Lee Chong Wei daripada saingan, kemenangan pertamanya ke atas pemain nombor satu dunia itu selepas sepuluh pertemuan.

Kejayaan membawa pulang gangsa daripada Olimpik Rio menewaskan legenda China, Lin Dan, juga petanda hanya ketentuan masa dan bukan kemungkinan menjadi cabaran buat Axelsen bergelar juara dunia satu hari nanti.

“2016 merupakan tahun yang menakjubkan bagi saya. Terlalu banyak perkara berlaku dan buat masa sekarang, saya hanya mampu mengimbau kembali dan berharap untuk mengulanginya pada tahun hadapan."