Daniil Medvedev semakin mengatasi fobianya terhadap labah-labah sambil belajar bagaimana menangani ketakutan tenisnya ketika dia menyasarkan jangka masa panjang di Terbuka Perancis.

Pemain Russia yang popular itu membuat kemajuan bebas kecederaan mengatasi pemain Serbia, Laslo Djere, semalam, menang 6-3, 6-4, 6-3 untuk menetapkan pertembungan pusingan ketiga dengan Miomir Kecmanovic.

Dia bercakap selepas itu mengenai kesukaran untuk kekal dimaklumkan mengenai perkara di luar gelanggang, terutamanya selepas penggantungan Wimbledon terhadap pemain Russia dan Belarus tahun ini.

Medvedev berminat untuk mengekalkan fokusnya pada apa yang berlaku di gelanggang, dan sementara tenis boleh mencetuskan emosi, seperti apabila pemain nombor dua dunia itu diputuskan oleh kekalahannya kepada Rafael Nadal dalam perlawanan akhir Terbuka Australia, dia berazam untuk membangunkan mekanisme untuk menangani trauma.

"Saya fikir ketakutan adalah salah satu emosi yang paling sukar dalam kehidupan orang ramai, kerana banyak kesilapan yang kita lakukan dalam hidup adalah kerana kita takut pada sesuatu," kata Medvedev.

"Itulah cara saya berfikir. Dan ya, saya agak takut dengan labah-labah, tetapi saya perlu katakan saya lebih takut apabila saya berumur 10 atau 12 tahun.

"Apabila anda dewasa anda perlu kadang-kadang menghadapi ketakutan anda. Saya tidak pernah melihat tarantula, jadi saya fikir saya akan takut jika saya melihatnya. Saya tidak takut lagi dengan labah-labah kecil.

"Ketakutan sebenarnya adalah apa yang kita boleh rasakan setiap hari dalam tenis. Anda takut untuk kalah. Kadang-kadang anda takut apa yang orang akan fikirkan tentang anda.


"Sebagai contoh, saya adalah nombor satu di dunia selama dua minggu, kalau tidak silap. Saya tidak takut jika orang akan berkata, 'ya, tidak mengapa, awak baru dua minggu'.

"Tetapi anda boleh takut dengan perkara ini. Saya fikir dalam setiap sukan, terutamanya semakin tinggi anda capai, semakin banyak anda boleh mengalami situasi ini.

"Saya cuba bekerja keras untuk tidak takut apa-apa dan hanya belajar, walaupun saya melakukan kesilapan, tidak takut untuk mengulanginya tetapi cuba untuk tidak mengulanginya.

"Sejujurnya, saya tidak terlalu takut sekarang dalam hidup saya."