Lewis Hamilton 'sedikit kecewa' apabila layak di tempat keenam untuk Grand Prix Sepanyol tetapi yakin Mercedes boleh mencabar Ferrari pada hari perlumbaan.

Mercedes telah mengharungi permulaan yang suram pada musim ini dan bergelut untuk menyaingi rentak Red Bulls dan Ferrari, dengan satu-satunya podium Hamilton muncul apabila dia menduduki tempat ketiga di Bahrain.

Terdapat tanda-tanda peningkatan yang ketara di Litar de Barcelona-Catalunya -- di mana Charles Leclerc menewaskan Max Verstappen ke petak pertama -- tetapi juara tujuh kali itu masih diatasi rakan sepasukan, George Russell, yang akan bermula di tempat keempat.

Bagaimanapun, Hamilton berharap dapat memberikan saingan dengan Ferrari hari ini.

"Pasukan telah melakukan kerja yang hebat, terima kasih yang besar kepada semua kerana kami tidak melantun dalam garis lurus, yang merupakan peningkatan yang besar untuk kami. Dan kereta itu secara umumnya telah lebih bagus hujung minggu ini," kata Hamilton kepada Sky Sports.

“Saya agak kecewa [menjadi tempat keenam] kerana saya mahu berada lebih jauh di hadapan, dan anda jelas melihat George mampu meletakkannya lebih jauh daripada saya, tetapi saya akan terus berusaha.

"[Latihan Jumaat] adalah rentak perlumbaan terbaik kami yang pernah kami miliki jadi jika kami boleh mula berlumba dengan Ferrari, sebagai contoh, itu akan menjadi menakjubkan.

"Saya fikir Red Bulls kelihatan seperti mereka mungkin terpantas tetapi kami nampak seperti kami mungkin boleh bersaing dengan Ferrari esok dan itu adalah langkah besar untuk kami."