Pengendali Belanda, Frank de Boer menerima tidak mungkin Virgil van Dijk akan kembali beraksi sebelum musim depan dan tidak akan memberi tekanan kepada pemain pertahanan tersebut jika tidak sempat cergas untuk Euro 2020.

Pertahanan Liverpool, Van Dijk, diketepikan sejak mengalami kecederaan ligamen lutut Oktober lalu ketika bertemu Everton.

Pemain berusia 29 tahun itu kembali berlatih secara individu bulan lalu, tetapi Klopp mengulangi minggu lalu bahawa dia tidak menyangka Van Dijk akan memainkan peranan dalam saingan Kejohanan Eropah yang dijadualkan semula tahun ini.

Tetapi De Boer, yang dilantik sebagai pengganti Ronald Koeman pada bulan September, mengatakan keputusan akhir akan dibuat oleh pemain itu sendiri menjelang bermulanya kejohanan itu nanti.

"Apa sahaja yang dapat dia sumbangkan kepada Liverpool dan mungkin kami akan menjadi bonus," kata De Boer.


"Saya tidak mengharapkannya buat masa ini. Tetapi jika itu berlaku, ini akan menjadi sangat baik bagi skuad. Kami akan melihatnya. Saya sama sekali tidak memberikan tekanan kepadanya.

"Dia harus melakukannya sendiri dan harus mempercayai dirinya sendiri. Pilihannya ada padanya. Ketika saatnya tiba dan kami mengetahui bagaimana keadaannya, kamu pergi bersamanya untuk melihat apa yang dapat dia lakukan.

"Kemudian saya harus membuat keputusan mengenainya. Kami membiarkannya mengambilnya sekarang dan meneruskan kerja pemulihannya. Segalanya berjalan lancar sekarang. Sama ada itu akan mencukupi, kami belum tahu."