Liga Perdana Kriket India telah ditangguhkan serta merta di tengah wabak coronavirus yang semakin teruk di negara ini.

Lembaga Kawalan Kriket di India dan Majlis Pemerintahan Liga Perdana India mengesahkan berita tersebut dalam satu kenyataan hari ini setelah laporan kes COVID disahkan dalam tiga pasukan.

Gandingan Kolkata Knight Riders, Varun Chakravarthy dan Sandeep Warrier diuji positif, memaksa perlawanan bertemu Royal Challengers Bangalore dijadualkan semula.

Pemain Sunrisers Hyderabad, Wriddhiman Saha, turut diuji positif, menyebabkan seluruh pasukan terpaksa mengasingkan diri, sementara ada dua kes yang dilaporkan dalam pasukan Chennai Super Kings.

"Majlis Pemerintahan Liga Perdana India (IPL GC) dan Lembaga Pengawalan Kriket di India (BCCI) dalam satu mesyuarat tergempar telah sebulat suara memutuskan untuk menangguhkan musim IPL 2021, dengan segera," demikian kenyataan yang dibaca.

"BCCI tidak mahu berkompromi mengenai keselamatan pemain, staf sokongan dan peserta lain yang terlibat dalam mengatur IPL. Keputusan ini diambil untuk menjaga keselamatan, kesihatan dan kesejahteraan semua pihak yang berkepentingan.

"Ini adalah masa-masa yang sukar, terutama di India dan sementara kami telah berusaha untuk membawa beberapa positif dan bersorak, namun, adalah mustahak bahawa kejohanan ini sekarang ditangguhkan dan semua orang kembali kepada keluarga dan orang yang mereka sayangi pada masa-masa sukar ini.

"BCCI akan melakukan semua yang ada dalam kuasanya untuk mengatur laluan selamat dan selamat semua peserta di IPL 2021.

"BCCI ingin mengucapkan terima kasih kepada semua pekerja kesihatan, persatuan negeri, pemain, staf sokongan, francais, penaja, rakan kongsi dan semua penyedia perkhidmatan yang telah berusaha sebaik mungkin untuk mengatur IPL 2021 walaupun pada masa-masa yang sangat sukar ini."

India telah menyaksikan peningkatan mendadak jumlah COVID di negara ini dalam beberapa minggu terakhir, dengan jumlah keseluruhan melebihi 20 juta sejak bermulanya wabak global.