Juara Olimpik, Adam Peaty, berasa kecewa dengan reaksi terhadap perancangannya untuk berehat lama daripada berenang.

Selepas satu lagi temasya yang berhasil di Tokyo buat perenang Great Britain, Peaty, tang meraih pingat emas dalam 100m kuak dada dan 4x100m rampaian campuran, termasuk pingat perak dalam 4x100m rampaian.



Mengumpul lima pingat emas, Peaty mengumumkan Ahad lalu bahawa dia mahu berehat daripada sukan renang seketika sebelum mengharungi jadual padat bagi musim 2022.

Dia dijangka terlepas Liga Renang Antarabangsa, di mana bermula pada September, apabila meletakkan sasaran kepada Kejohanan Dunia dan Eropah tahun depan, termasuk dalam Sukan Komanwel.

Peaty menyebut dirinya perlu melindungi kesihatan mental, selepas isu tersebut menjejaskan atlet berprofil tinggi seperti Simone Biles dan Ben Stokes.

Dia mengatakan reaksi terhadap pengumumannya kepada lebih daripada 116,000 pengikut di Twitter menunjukkan mengapa masih ada 'stigma mengenai kesihatan mental', menegaskan bahawa tekanan persaingan menjadikan meluangkan masa sangat penting.

"Membaca beberapa komen sebagai tindak balas mengapa kita mempunyai stigma mengenai kesejahteraan mental dalam sukan," kata Peaty.

"Ini bukan kerja biasa. Terdapat banyak tekanan. Wang tidak membeli kebahagiaan.

"Saya berehat sebentar kerana selama yang saya ingat, saya hanya cuti selama dua minggu dalam setahun selama tujuh tahun terakhir.

"Malangnya, ada orang di luar sana yang menganggap mereka lebih mengenali anda daripada anda sendiri."