Jaguh berbasikal trek negara, Datuk Azizulhasni Awang, menamatkan saingan keirin dengan pingat perak mengatasi juara dunia dari Belanda, Harrie Lavreysen saingan Sukan Olimpik Tokyo 2020 di Velodrom Izu, sebentar tadi.

Hadir ke Sukan Olimpik Tokyo sebagai antara pilihan untuk muncul pemenang pingat emas, susulan kejayaan meraih gangsa lima tahun lalu.

Perjalanan Azizulhasni ke final semestinya menepati ramalan apabila tidak berdepan sebarang masalah dalam pusingan pertama hingga ke final.

Turun sebagai wakil tunggal daripada Asia Tenggara dan Asia, ia bukanlah satu penghalang untuk berada dalam kelompok enam terbaik.

Penyandang juara dari Great Britain, Jason Kenny yang mengetuai saingan menampilkan corak strategi berbeza dalam final, melancarkan kayuhan pantas sejak tiga pusingan sebelum menamatkan saingan di tempat pertama.

Dalam perebutan pingat perak, Azizulhasni mengikuti rapat Lavreysen sepanjangan perlumbaan sebelum mengecewakan juara dunia di garisan penamat untuk membawa pulang pingat perak buat negara.