Beregu lelaki negara, Aaron Chia-Soh Wooi Yik, menghadiahkan pingat gangsa pertama untuk Malaysia dalam Sukan Olimpik Tokyo 2020, sebentar tadi.

Seteru dari Indonesia, Mohamad Ahsan-Hendra Setiawan, memberi tekanan awal kepada kem negara dalam pertarungan mendebarkan di Plaza Sukan Musashino Forest itu apabila menawan set pertama 21-17 walaupun saling bertukar-tukar mata pada awal pertarungan.

Namun, wakil negara di ranking kelapan dunia itu menyusun langkah lebih kemas khususnya menuju mata akhir set kedua sebelum kejayaan 21-17.

Rejaman Aaron-Wooi Yik semakin menjadi dan tekal untuk memerangkap juara bertahan dunia itu apabila berhasil mendahului set penentuan berkenaan.

Dari awal, mereka sentiasa berupaya menjarakkan diri walaupun hanya sekali dibenarkan memungut tiga mata berturut-turut.

Di kedudukan 19-13, beregu negara berusaha untuk tidak terbawa-bawa yang menyaksikan Wooi Yik sempat mengurut dadanya sebelum Aaron membenamkan bulu tangkis ke sebelah kanan Hendra untuk mengesahkan kemenangan 21-14 dalam masa 52 permainan.