Pemain beregu negara, Aaron Chia-Soh Wooi Yik, mencipta kejutan apabila mengatasi pasangan nombor satu dunia dari Indonesia, Marcus Gideon Fernaldi-Kevin Sanjaya Sukamuljo dalam suku akhir Sukan Olimpik Tokyo 2020, sebentar tadi.

Aaron-Wooi Yik mengesahkan kemaraan apabila mengetepikan tentangan beregu Kanada, Ho Shue Jason-Yakura Nyl, 21-15, 21-13, dalam aksi terakhir peringkat kumpulan D.

Menamatkan saingan di belakang regu veteran dari Indonesia, Hendra Setiawan-Mohammad Ahsan, wakil negara mengukir perhitungan bertemu regu nombor satu dunia, Gideon-Sukamuljo, untuk menempah slot ke separuh akhir.

Corak permainan pantas ditampilkan wakil negara yang berada di ranking kesembilan dunia ternyata berhasil dalam set pertama, gerakan yang tidak mampu diberikan jawapan oleh pasangan Indonesia sebelum Malaysia menang 21-14.

Ternyata ia bukan hari terbaik Sukamuljo apabila mata demi mata Malaysia dikutip ketika melakukan serangan terhadap pemain berusia 25 tahun itu.

Ketika kebangkitan diharap oleh Indonesia, Malaysia terus garang dengan gerakan pantas mengasak dalam pencarian mata sebelum memastikan kemenangan set kedua 21-17 bagi melakar slot ke separuh akhir.