Jurulatih badminton para negara, Moe Chin Kiat, sedia untuk menurunkan ilmunya kepada barisan pemain yang berada dalam kem kebangsaan ketika ini sebagai persiapan untuk Sukan Para ASEAN Kuala Lumpur.

Pada usia 80 tahun, Chin Kiat masih lagi gigih turun ke gelanggang melatih barisan pemain yang komited terhadap sukan badminton.

Pernah mengecapi status sebagai pemain pada era 50-an dan kemudian menjadi jurulatih kebangsaan sekitar 70-an, beliau sempat melatih beberapa pemain ternama tempatan, termasuk anak-anak Sidek, serta bekas jaguh perseorangan wanita, Datin Wong Mew Choo.

Tugasnya kini tertumpu melatih barisan pemain badminton para -- tanggungjawab yang digalas sejak 1996 dengan misi untuk menghadapi Sukan Para ASEAN yang bermula 17 September ini.

"Daripada pengalaman saya, OKU (orang kelainan upaya) memang sukar sedikit. Apa yang diajar hari ini, mereka bertanya lagi keesokannya.

"Saya tidak menyalahkan mereka tetapi mereka mempunyai minat dan kami memberikan pertolongan," katanya.

Dua tahun lalu di Singapura, skuad badminton para membawa pulang dua emas, empat perak dan lima gangsa, dan kini sasarannya meningkat kepada empat emas.

Kini kem negara bakal mempertaruhkan barisan 26 pemain dalam 13 kategori yang dipertandingkan dan Chin Kiat berharap anak buahnya itu mampu untuk menghadirkan kejayaan di laman sendiri.

"Kami sudah memulakan persiapan sejak tiga bulan lalu tetapi kami telah memberikan tekanan tinggi dalam latihan. Mereka sudah dapat menerimanya," tambahnya.