Skuad ragbi 7's negara berdepan cabaran berat untuk memulakan kempen Kejohanan Siri Ragbi 7's Asia di Dubai pada 19 November ini apabila diundi bersama pasukan gergasi Asia, Korea Selatan dan Hong Kong, selain Filipina dalam Kumpulan A.

Walaupun kejohanan itu menawarkan slot automatik ke Piala Dunia Ragbi 7's di Cape Town, Afrika Selatan tahun depan, skuad negara kelihatan meletakkan sasaran realistik berikutan kekurangan pendedahan dan persiapan gara-gara pandemik COVID-19 dan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP).

Bagaimanapun, pasukan bimbingan Saizul Hafifi Md Noor itu akan mengadakan perlawanan persahabatan menentang Serdang Angles dan PDRM sebagai persiapan terakhir.

Saizul Hafifi berkata kepada Nadi Arena: "Sebenarnya, kalau kita lihat dalam Kumpulan A ini, kalau berdasarkan ranking, Korea Selatan dan Hong Kong berada di kedudukan yang jauh lebih baik tetapi berdepan Filipina, saya agak yakin kami mampu mengatasi mereka.

"Saya tahu ia agak sukar tetapi kami akan mencuba sedaya upaya.

"Saya rasa jika kami dapat menewaskan Filipina, ia akan memberikan momentum terbaik untuk kami menghadapi perlawanan seterusnya," katanya.