Atlanta Hawks meneruskan pemburuan penamat indah kisah dongeng mereka musim ini apabila Trae Young mempamerkan aksi luar biasa yang membantu kemenangan 116-113 ke atas Milwaukee Bucks padam perlawanan pertama siri final Persidangan Timur hari ini.

Diletakkan selaku pilihan kelima dalam playoff NBA bahagian timur, Hawks -- yang memecat ketua jurulatih, Lloyd Pierce, Mac lalu susulan rekod 14-20 pada permulaan musim -- mengatasi pilihan utama, Philadelphia 76ers, hujung minggu lalu untuk layak ke final persidangan buat kali pertama sejak 2015.

Dan mereka mencipta satu lagi kejutan apabila menjinakkan Giannis Antetokounmpo dan pasukan pilihan ketiga, Bucks, dalam perlawanan pertama siri final itu.

Young mencuri tumpuan dengan jaringan tertinggi 48 mata, 11 bantuan dan tujuh rebound untuk membantu kemenangan Hawks di Milwaukee.

Tumpuan seterusnya akan terarah kepada final Persidangan Barat di Staples Center yang mempertemukan Los Angeles Clippers dengan Phoenix Suns, yang sedang mendahului 2-0.