Skuad tinju negara berperang dengan waktu tagih aksi kompetitif sulung tahun ini demi merealisasikan impian butir emas pertama dalam Sukan SEA Hanoi sejak kali terakhir disumbangkan Muhammad Fuad Redzuan dalam temasya di Kuala Lumpur 2017.

Giat melakukan pesiapan khususnya sejak kehadiran ketua jurulatih Rustam Saidov empat bulan lalu, perancangan skuad tinju negara terbantut ekoran larangan perjalanan pada ketika negara melewati fasa perintah kawalan pergerakan (PKP) ekoran penularan COVID-19.

"Mungkin hujung bulan ini akan berlatih di luar negara tetapi kes Covid meningkat dan perancangan kami dijangka terbantut namun berharap ia dapat diteruskan bagi memastikan petinju negara memiliki rakan sepelatih yang kompetitif," kata Presiden Persekutuan Tinju Amatur Malaysia (PTAM), Datuk Mohd Iruan Zulkifli.

Sementara itu, di sebalik kekangan kejohanan di peringkat senior, PTAM optimis kelompok petinju muda negara bakal menyinar di Hanoi berdasarkan Kejohanan Piala Remaja April lalu.

"Terdapat dua atau tiga petinju negara mampu membutirkan pingat buat negara di bawah kendalian Rustam. Terdapat peningkatan dan persembahan mereka amat meyakinkan."