Kurang 24 jam sebelum badminton membuka tirai di pentas Sukan Paralimpik Tokyo 2020 buat julung kalinya, sandaran negara, Cheah Liek Hou, mengharapkan tuah memihaknya dalam undian kalah mati kelak.

Biarpun di atas kertas Liek Hou tampak berpeluang cerah untuk melepasi peringkat kumpulan, namun dia perlu bijak melakukan percaturan berikutan tindakan penganjur mengadakan perlawanan final pada hari yang sama saingan separuh akhir dilangsung.

"Saya harap dalam undian pusingan kalah mati kelak, wakil Indonesia akan berdepan sesama negara, memang sangat lega buat saya.

"Kalau saya hendak jimat 'minyak hitam', saya perlu elak pencabar yang kuat," kata pemain nombor dua dunia kategori SU5 itu.

Dia turut berasa gusar berikutan kekangan menguji gelanggang.

Dia berdepan peruntukan terhad untuk menguji gelanggang Stadium Nasional Yoyogi yang turut digunakan sebagai venue bagi aksi ragbi kerusi roda yang baru berakhir semalam.

Liek Hou dan seorang lagi pemain negara, Didin Taresoh, hanya berpeluang berlatih di gelanggang latihan biarpun sudah seminggu berada di Jepun.

Ini bermakna penganjur mempunyai tempoh 24 jam untuk mengubah venue itu.