Stefanos Tsitsipas berkata ia seperti mimpi jadi kenyataan mewakili Greece dalam Sukan Olimpik Tokyo.

Tsitsipas ketika ini bersaing dalam Terbuka Hamburg, di mana dia meraih kemenangan straight-set ke atas Dominik Koepfer dalam aksi pembukaan.

Selepas saingan di bumi Jerman itu berakhir, Tsitsipas akan menuju ke Tokyo untuk penampilan pertama dalam Sukan Olimpik.

Tsitsipas merupakan salah seorang pilihan meraih pingat di Tokyo berikutan ramai pemain ternama mengambil keputusan untuk menarik diri, termasuk Roger Federer, Rafael Nadal dan Denis Shapovalov. Dia dijangka akan mencabar Novak Djokovic untuk memburu pingat emas.

Dia juga bakal turun beraksi dalam acara regu campuran bersama Maria Sakkari.

"Mewakili negara saya adalah penghormatan terbesar bagi saya dan bermain di Olimpik -- itu adalah impian setiap atlet Greece," kata Tsitsipas.

Pemain berusia 22 tahun itu mengatakan bahawa dia tidak sabar untuk mempamerkan pertunjukan yang tidak dapat dilupakan dalam temasya berprestij itu.

"Bagi saya Olimpik Tokyo, saya rasa ini akan menjadi pengalaman yang menarik," kata Tsitsipas. "Jelas, saya ingin memberikan yang terbaik dalam setiap (dan setiap) pertandingan tunggal dan menunjukkan persembahan yang bagus, dan mungkin juga membuat saya terkesan pada satu ketika."