Beregu lelaki meningkat naik negara, Man Wei Chong-Tee Kai Wun, sekali lagi mencipta kejutan apabila melangkah ke pentas final Kejohanan Badminton Masters Malaysia dengan menumbangkan beregu dari Indonesia, Leo Rolly Carnando-Daniel Marthin, di Arena Axiata, Bukit Jalil sebentar tadi.

Masih segar dengan kejayaan menewaskan beregu nombor enam dunia, Muhammad Ahsan-Hendra Setiawan, mereka turun memburu slot ke final bertemu satu lagi beregu Indonesia yang meningkat naik, Carnando-Marthin, yang turut mencipta sensasi apabila menewaskan beregu nombor satu negara, Aaron Chia-Soh Wooi Yik di suku akhir.

Menampilkan corak permainan agresif sejak permulaan permainan, Wei Chong-Kai Wun, tidak melengah untuk mengutip mata demi mata sebelum menoktahkan set pertama, 21-17.

Memburu mata penyamaan bagi mengheret permainan ke set penentuan, Carnando-Marthin memulakan set kedua dengan permainan yang lebih berkualiti, cuba mencari ruang untuk mengutip mata namun wakil negara turut membalas sebelum mendahului 11-10.

Kedua-dua beregu saling menghadirkan persembahan yang terbaik sebelum permainan terikat 20-20, ketenangan dimiliki Wei Chong-Kai Wun memastikan mereka menang 22-20 sekaligus menempah slot ke final.

Menanti mereka di pentas akhir adalah wakil Korea Selatan, Kang Min Hyuk-Seo Seung Jae.