Beregu lelaki meningkat naik negara, Man Wei Chong-Tee Kai Wun, menamatkan cabaran mereka di pentas final Kejohanan Badminton Masters Malaysia dengan penuh bermaruah dengan kejayaan muncul sebagai naib juara dalam saingan yang berlangsung di Arena Axiata, Bukit Jalil sebentar tadi.

Perjalanan menakjubkan bintang muda ini ke pentas final termasuk dengan kejayaan menewaskan beregu Indonesia, Mohamad Ahsan-Hendra Setiawan, di suku akhir sebelum berjaya menewaskan satu lagi beregu dari negara tersebut, Leo Rolly Carnando-Daniel Marthin di separuh akhir.

Bertemu lawan dari Korea Selatan, Kang Min Hyuk-Seo Seung Jae, ternyata atas kertas memihak lawan yang berada di ranking keenam dunia, memulakan set pertama dengan cemerlang, mengawal rentak permainan sebelum menoktahkan kemenangan 21-15.

Wei Chong-Kai Wun mula mendapatkan keselesaan rentak bermain, mula memberikan saingan di atas gelanggang sepanjang set kedua sehinggalah berkongsi mata 10-10.

Ketika Min Hyuk-Seung Jae berjaya mendahului 20-18 dan di ambang kejuaraan, wakil negara itu berjaya menyelamatkan dua mata kejuaraan sebelum berjaya mengheret permainan ke set penentuan dengan kemenangan 24-22.

Momentum itu dengan digunakan oleh Wei Chong-Kai Wun dalam set ketiga di sebalik sorakan penyokong tuan rumah yang membanjiri Axiata Arena menyaksikan mereka mendahului 11-8.

Bagaimanapun, Min Hyuk-Seung Jae memperkemaskan strategi mereka dan sekali lagi berjaya mendahului 20-18, sebelum menoktahkan kemenangan 21-19 ke atas wakil negara.