Perjalanan beregu nombor satu negara, Aaron Chia-Soh Wooi Yik, terhenti di separuh akhir apabila tewas kepada kepada gandingan Jepun dalam saingan Masters Indonesia, sebentar tadi.

Dalam pertemuan kali keenam dengan lawan yang sama, Aaron dan Wooi Yik gagal mencari rentak dalam set pertama apabila ketinggalan menyaksikan Takuro Hoki dan Yugo Kobayashi mendahului sebelum memenangi set pertama 21-18.

Skrip berbeza ditampilkan beregu negara apabila berjaya mendominasi sepanjang perlawanan sebelum memastikan perlawanan diheret ke set penentuan apabila menang kemenangan 21-19 dalam set kedua.

Berjaya mengenal pasti corak permainan Aaron-Wooi Yik, gandingan Jepun itu berjaya menguasai rentak perlawanan bermula daripada mata pertama dalam set ketiga.

Walaupun saingan sengit antara kedua-dua pasangan ini, dengan hanya satu mata memisah di awal perlawanan, Hoki-Kobayashi yang tampil lebih kuat untuk menutup cabaran dengan kemenangan 21-17, sekaligus mara ke final Masters Indonesia.

Susulan kekalahan Aaron-Wooi Yik, harapan untuk melihat satu wakil ke final dibahu beregu profesional, Ong Yew Sin-Teo Ee Yi.

Bertemu pilihan kejohanan yang juga beregu nombor satu dunia, Marcus Gideon-Kevin Sanjaya Sukamuljo menyaksikan wakil negara berjaya mencuri set pertama apabila menang 21-18.

Pertembungan sengit dalam set kedua mempamerkan kegigihan dua beregu itu saling mengutip mata demi mata sebelum kesilapan yang berulang dilakukan Yew Sin-Ee Yi memberikan peluang untuk wakil tuan rumah itu menang 21-17.

Ternyata pengalaman beregu Indonesia itu menjadi sumber memastikan tempat mereka ke final apabila merekodkan kemenangan selesa 21-11.