Badang negara, Azroy Hazal Wafie Ahmad Izhar pernah menyuarakan kebimbangan mengenai kecederaan lutut berpanjangan yang boleh memusnahkan kariernya, ia antara faktor mengapa atlet itu mengambil pil penahan sakit yang akhirnya dikesan positif doping.

Perkara itu dikongsikan jaguh angkat berat negara, Muhammad Ery Hidayat kepada wartawan Astro Arena, Bazly Azmi.

Ery antara yang rapat dengan Azroy dalam skuad kebangsaan.

Dia mengetahui mengenai kecederaan lutut dialami Azroy sejak dua tahun lalu namun tidak menyangka juara Sukan Komanwel itu ada mengambil pil penahan sakit yang dibeli sendiri.

Pil itu dipercayai punca Azroy dan seorang lagi atlit muda dikesan positif steroid anabolik.

"Azroy berkongsikan kebimbangan sebelum ini menjelang kejohanan kelayakan untuk menghadapi Sukan Komanwel berpunca daripada kecederaan yang dialami sebelum ini," kata Ery.

Sementara itu, Institut Sukan Negara (ISN) kecewa atlet masih berani membeli pil tanpa mengetahui kandungan bahan terbabit.

Ia punca utama 16 kes positif doping skuad angkat berat dicatatkan sejak 2005.

"Perkara ini telah dimaklumkan kepada semua atlet yang berlatih. Ini bukanlah sesuatu isu yang baru berlaku namun masalah sama tetap berulang," kata Ketua pegawai ISN, Ahmad Faedzal Md Ramli.

"Setiap pertimbangan yang dilakukan ia haruslnya digunakan dengan sebaik mungkin. Setiap kesilapan yang berlaku akan memberikan impak negatif yang lebih panjang."