Lewis Hamilton meneruskan dominasi dalam Grand Prix Sepanyol dengan kemenangan menyamai rekod ketika strategi dua perhentian Mercedes berhasil.

Max Verstappen melintasi Hamilton di Selekoh Pertama merupakan permulaan impian bagi Red Bull selepas juara dunia Formula Satu berjaya menghuni petak pertama buat kali ke-100.

Pendahulu kejuaraan, Hamilton, tidak dinafikan untuk memenangi lima perlumbaan berturut-turut di Circuit de Barcelona-Catalunya, namun melepasi Verstappen pada pusingan ke-60 daripada 66 merupakan satu lagi aksi cemerlang dipamerkan pelumba kelahiran Britain itu.

Keputusan Mercedes untuk membawa Hamilton masuk ke pit bagi menggunakan set kedua tayar sederhana pada pusingan ke-43 berhasil, dengan Verstappen mendahului sepanjang perlumbaan dan terpaksa akur di tempat kedua di hadapan Valtteri Bottas.

Hamilton berjaya menggunakan tayar jentera sebaik mungkin bagi melanjutkan kelebihannya, sekaligus menyamai rekod kemenangan Michael Schumacher iaitu enam kemenangan di GP Sepanyol menjadikan yang ketiga daripada empat musim ini.