Beregu utama negara, Aaron Chia-Soh Wooi Yik, menyifatkan kegagalan meraih gelaran dalam Terbuka Denmark sebagai proses pembelajaran yang berguna untuk mereka bangkit dalam kejohanan akan datang.

Aaron berkata, ia bukan petanda prestasi merosot sebaliknya membuka peluang kepadanya dan pasangan untuk memperbaiki segala kelemahan untuk mempamerkan aksi lebih matang.

Tambah Aaron, tampil sebagai juara dunia sudah pasti memberikan cabaran lebih besar apabila lawan mempamerkan aksi luar biasa untuk mengalahkan mereka.

"Fokus seterusnya adalah untuk meraih keputusan positif dalam Terbuka Perancis dengan harapan mampu mencipta kejayaan dalam kejohanan itu," katanya.

Langkah pasangan yang menghuni ranking keempat dunia itu terhenti apabila tewas kepada gandingan Indonesia, Marcus Fernaldi Gideon-Kevin Sanjaya Sukamuljo, 17-21, 21-13,17-21 di peringkat separuh akhir Terbuka Denmark.

Kekalahan itu menyaksikan gandingan utama negara itu terlepas peluang untuk meraih gelaran dalam kejohanan berstatus Super 750 berkenaan..

Dalam pada itu, Wooi Yik mengakui perlu lebih banyak 'berguru' apabila berada dalam kelompok empat beregu terbaik dunia.

"Kami boleh mengawal tekanan dengan baik ketika beraksi di gelanggang cuma saya fikir perlu lebih banyak belajar apabila menjadi antara pasangan terbaik dunia," katanya.

Kredit: Sinar Harian