Setiausaha Agung Persatuan Bolasepak Selangor (FAS), Dr. Johan Kamal Hamidon, menjelaskan beberapa sektor Stadium Shah Alam terpaksa ditutup dalam usaha memastikan penggunaan stadium keramat itu dalam saingan Liga Malaysia (Liga-M) musim ini.

Sebelum ini, persoalan sama ada venue itu sudah bersedia sepenuhnya tercetus berikutan menjadi salah sebuah stadium yang diletakkan di bawah pemerhatian.

Itu antara inisiatif yang dilakukan badan induk itu dengan kerjasama Pengurusan Fasiliti Darul Ehsan (DEFM) dan Majlis Bandar Raya Shah Alam (MBSA) sebelum Liga Bolasepak Malaysia (MFL) melakukan pemeriksaan terakhir minggu depan.



"MFL telah bersetuju dengan penggunaan jaring tersebut dan kami akan mengadakan pemeriksaan terakhir minggu depan untuk melihat proses pemasangan jaringan keselamatan.

"Kalau ia sudah dipasang dengan baik dan beberapa kedudukannya telah dikenal pasti, Insya-Allah Stadium Shah Alam boleh digunakan pasukan Selangor musim ini," katanya.

Keadaan itu menyaksikan beberapa sektor ditutup termasuk pemasangan jaring keselamatan dilakukan bagi memastikan keselamatan penyokong.

Meskipun sebahagian besar daripada kapasiti penuh Stadium Shah Alam akan ditutup tetapi beliau tetap yakin dapat menampung purata jumlah penyokong The Red Giants.

"Kami hanya mampu membuka separuh daripada kapasiti stadium dan ia boleh memuatkan 35,000 penyokong dalam sesebuah perlawanan.

"Lagipun purata penyokong kami yang hadir adalah sekitar 12,000 orang."