Ole Gunnar Solskjaer mempertahankan David de Gea susulan kesilapannya ketika berdepan Everton sambil mendakwa keputusan 1-1 adalah sesuatu yang tepat walaupun wujud drama melibatkan Video Bantuan Pengadil (VAR) di Goodison Park, semalam.

De Gea dilihat mengawal bola terlalu lama sebelum tendangannya disekat Dominic Calvert-Lewin dan menyebabkan bola masuk ke gawang terbuka ketika permainan berusia tiga minit.

Bruno Fernandes menyamakan kedudukan sekali gus meraih gol ketiga bersama The Red Devils tetapi United seharusnya bersyukur dengan bantuan VAR untuk meraih satu mata.

Rembatan Calvert-Lewin pada minit ke-92 terkena kaki Harry Maguire kedudukan Gylfi Sigurdsson yang berada dalam posisi ofsaid didakwa mengganggu usaha De Gea untuk menafikan bola masuk ke gawang.

Solskjaer memuji persembahan De Gea yang melakukan beberapa aksi tangkas dan berpendapat United layak meraih satu mata tatkala Jordan Pickford dua kali menyelamatkan gawang tuan rumah, menafikan usaha Fernandes dan pemain gantian, Odion Ighalo.

"Ia aksi hebat sehingga tamat. Kami fikir mampu dan sepatutnya menang dan wujud drama di penghujung perlawanan," ujar pengurus itu.

"De Gea memberitahu dia terganggu dengan Sigurdsson. Aksinya sangat hebat, saya 100 peratus yakin ia sepatutnya memberikan Everton jaringan.

"Gol pembukaan seperti itu kadangkala berlaku dalam bola sepak jika mengawal bola terlalu lama.'

"Calvert-Lewin sentiasa cuba mendapatkan bola dan malang buat kami apabila ia menerjah jaring. Kami bangkit dan meraih gol yang layak diraikan.

"Satu mata layak diraikan kedua-dua pasukan. Kami mengawal babak pertama dan lawan menikmati separuh masa kedua."