Marcus Rashford sedia mempertimbangkan pendekatan berbeza dalam usahanya membantu anak-anak yang kurang bernasib jika dia berasakan ia boleh menjejaskan prestasi.

Rashford, yang menerima penghormatan MBE atas kempen yang dijalankan, optimis mampu mengimbangi misi di luar padang dengan tugasannnya bersama England dan Manchester United.

Tindakan pemain berusia 22 tahun itu menyuarakan kemelut kemiskinan yang menghimpit kanak-kanak di Britain dengan mengusahakan program bantuan makanan ketika krisis COVID-19 ini mendorong kerajaan Inggeris untuk memberikan baucar makan sekolah percuma kepada anak-anak yang kurang berkemampuan sepanjang musim panas lalu.

Ditanya mengenai usahanya itu dalam sebuah sidang media menjelang perlawanan England awal pagi esok, Rashford menjelaskan bahawa kempen berkenaan tidak semuanya dikendalikannya sendiri.

"Saya mempunyai pasukan yang bekerja di belakang saya dan saya memastikan niat kami adalah seiring. Banyak kerja yang dilakukan dalam tempoh beberapa bulan lalu. Saya rasa adalah penting untuk terus melakukannya," katanya.

"Pada masa ini, saya berasa minda saya dalam keadaan yang baik. Saya selesa melakukan dua perkara serentak dan bersedia untuk berlatih setiap hari dan diturunkan.

"Jika ia menjejaskan prestasi, maka saya harus melihat kepada kaedah lain untuk melakukan sesuatu dan mencari jalan untuk terus menyokong kanak-kanak selain memastikan karier saya meniti ke arah yang tepat."

MBE ?? I’m incredibly honoured and humbled. As a young black man from Wythenshawe, never did I think I would be accepting an MBE, never mind an MBE at the age of 22. This is a very special moment for myself and my family, but particularly my mum who is the real deserving recipient of the honour. The fight to protect our most vulnerable children is far from over. I would be doing my community, and the families I have met and spoken with, an injustice if I didn’t use this opportunity to respectfully urge the Prime Minister, who recommended me for this honour, to support our children during the October half term with an extension of the voucher scheme, as the furlough scheme comes to an end and we face increased unemployment. Another sticking plaster, but one that will give the parents of millions of children in the UK just one less thing to worry about. Let’s stand together in saying that no children in the UK should be going to bed hungry. As I have said many times before, no matter your feeling or opinion, not having access to food is NEVER the child’s fault.

A post shared by Marcus Rashford MBE (@marcusrashford) on



England akan berdepan Denmark di Wembley dalam Liga Negara-Negara (UNL) awal pagi esok dan berhasrat meneruskan momentum kemenangan ke atas Belgium dan Wales.

Dua kemenangan bersama England ditambah dengan pengiktirafan dalam Hari Keputeraan Ratu itu, ia sekali gus menjadi "beberapa hari yang baik" buat Rashford yang kecewa terlepas perlawanan menentang Iceland dan Denmark bulan lalu akibat masalah pergelangan kaki.

Dia perlu bersaing dengan pemain seperti Jadon Sancho dan Raheem Sterling untuk membarisi kesebelasan utama dalam misi Euro 2020 yang ditangguhkan hingga tahun depan sambil mengatakan persaingan dalam skuad England itu adalah sihat.

"Kami bersatu terutama untuk menghadapi kejohanan," katanya.

"Saya sangat menyukai Piala Dunia, kami memerlukan pemain untuk melakukan perkara-perkara yang hebat. Oleh itu, kami mempunyai ramai pemain lincah yang mampu membuat perbezaan di atas padang."