Ketua jurulatih Chelsea, Frank Lampard, tidak bersetuju dengan penilaian Jose Mourinho bahawa Tottenham 'bukan pasukan pilihan' dalam saingan takhta Liga Perdana Inggeris (EPL).

Spurs kembali ke puncak EPL berikutan seri tanpa jaringan di Stamford Bridge.

Tetapi Mourinho masih menolak peluang pasukannya untuk meraih gelaran selepas mereka meraih mata ke-13 daripada lima perlawanan di tempat lawan sejak permulaan musim ini -- paling banyak buat Spurs sejak 1991-92.

"Kami tidak dalam persaingan jadi kami bukan pilihan. Kami akan pasukan kecil dan anda dapat menyaksikan perbezaan dengan pasukan lain.

"Joe Rodon beraksi untuk Swansea. Thiago Silva merupakan antara dan masih lagi pertahanan terbaik dunia.

"Saya sangat gembira dengan Joe, sangat gembira dengan gayanya, dan bersama staf kejurulatihan pasukan -- Joao [Sacramento], Ledley [King], semua ini -- melatih dan mendidik pemain-pemain, dan bekerjasama dengan Joe merupakan satu perkara yang menggembirakan.

"Saya agak kecewa dia tidak dapat beraksi dalam Liga Europa kerana ia akan menjadi pengalaman yang berharga buatnya. Dan saya percaya perlawanan terbaiknya adalah aksi saingan Kejuaraan dan perlawanan bersama skuad kebangsaan Wales, jadi saya sangat gembira dia beraksi selama 90 minit dan sekadar melakukan satu kesilapan.

"[Eric] Dier melakukan lebih kesilapan berbandingnya, terutama ketika mengawal bola. Saya sangat gembira dengan pemain dan dengan mentaliti ini -- kami ke Stamford Bridge, meraih satu mata, mendahului liga, sangat gembira."


Mourinho menggunakan analogi yang sama pada 2014 ketika mengendalikan Chelsea, dan pasukan mengakhiri saingan di belakang Manchester City dan Liverpool musim itu.

Lampard, yang bersama Chelsea dengan rekod tanpa kalah (14) sejak November 2018 menghuni tangga ketiga, tidak bersetuju dengan Mourinho dan berkata Spurs perlu sebahagian daripada pasukan pilihan.

"Ia terpulang kepada Jose untuk berkata apa yang dia lihat tetapi mereka mendahului liga ketika ini. Jika kami adalah pilihan, jadi mereka juga sama," kata Lampard.

"Dengan Harry Kane dan Son [Heung-min] dalam pasukan, Son meledak sembilan, Harry pula lima.

"Mereka juga jarang dibolosi kerana organisasi pasukannya. Mereka akan berada dalam persaingan takhta liga. Mereka telah banyak berbelanja. Mereka mendapatkan pemain seperti Gareth Bale di bangku simpanan.