Jurgen Klopp memuji reaksi Liverpool selepas ketinggalan sebelum menang mengatasi Manchester United 4-2 di Old Trafford.

The Reds kelihatan bersedia untuk satu lagi lawatan mengecewakan di tempat lawan mereka yang sengit ketika Bruno Fernandes membuka gol selepas hanya 10 minit awal pagi tadi.

Namun gol daripada Diogo Jota, Mohamed Salah dan Roberto Firmino membuat usaha Marcus Rashford tidak relevan dan memberikan Liverpool kemenangan di Old Trafford yang pertama mereka sejak 2014.

Dan kekuatan mental ditunjukkan selepas awal dibolosi perkara paling menggembirakan Klopp.

Dia berkata kepada Sky Sports: "Kami bangkit dengan sangat baik terhadap gol mereka, itu tidak bernasib baik pada saat itu tetapi agak seperti kami memulakan permainan dengan jujur.

"Pertahanan pada saat itu, membiarkan Bruno, yang berada di sebelah kanan, masuk -- tidak ada siapa pun.

"Dia boleh menggunakan kirinya, boleh menggunakan bahagian luar kaki kanannya dan tidak beruntung di bahagian tengah tetapi pertahanan ketika itu tidak bagus.

"Mereka jelas melebarkan sayap dan kami tidak menyesuaikan diri dengan baik pada 15 minit pertama atau lebih.

"Kemudian kami dapat mengawal dan dari saat itu kami dapat memainkan apa yang kami mahu mainkan. Itu betul-betul baik dan babak kedua lebih baik.

"Perlawanan hebat, permainan bagus, sengit, bagaimana derbi seharusnya, dan sejak saya berada di Liverpool kemenangan pertama di Old Trafford.

"Masa yang baik, saya akan katakan! Kami memerlukannya, kami perlu terus berjuang untuk itu, kami pantas mendapatkannya dan semuanya bagus."

Kekalahan Chelsea kepada Arsenal pada hari Rabu membuka pintu bagi Liverpool untuk merebut tempat di tempat Liga Juara-Juara (UCL) dengan empat kemenangan daripada empat perlawanan terakhir mereka musim ini.

Tetapi, ia merupakan salah satu daripada tujuan itu, Klopp mengharapkan aksi yang lebih cemerlang bagi baki tiga perlawanan EPL.

"Itu perlu. Tanpa hasil ini kita tidak perlu terlalu banyak membicarakannya," tambahnya.

"Kami masih dalam perlumbaan, hanya itu yang dapat kami lakukan malam ini, kami melakukannya dan sekarang kami mempunyai masa yang sangat intens untuk bermain tiga perlawanan berikutnya dalam seminggu.

"Dalam tiga hari West Brom, Burnley bersama penyokong, dan kemudian Crystal Palace di rumah, yang kami nantikan dengan alasan yang berbeza kerana penyokong kami ada di sana dengan penuh harapan.

"Kami harus pulih dengan cepat dan kembali lagi."