Kapten Arsenal Pierre-Emerick Aubameyang "berasa baik" setelah pulang ke rumahnya selepas dua hari di hospital dengan penyakit malaria, kata pengurus Mikel Arteta.

Penyerang Gabon telah tersisih daripada skuad untuk dua perlawanan terakhir Arsenal dan mendedahkan di media sosial semalambahawa dia dijangkiti virus itu semasa rehat antarabangsa baru-baru ini.

Aubameyang memuat naik gambar dirinya di tempat tidur hospital dan mengenakan gaun, tetapi dia kini sudah keluar dan kesihatannya bertambah baik.

Bercakap pada sidang media selepas kemenangan Arsenal 4-0 ke atas Slavia Prague awal pagi tadi, yang menyaksikan pasukannya mara ke separuh akhir Liga Europa secara agregat 5-1, Arteta berkata: "Kami baru sahaja bercakap dengannya. Dia di rumah, dia baik.

"Dia mempunyai dua hari di hospital untuk mendapatkan rawatan yang tepat, tetapi dia berasa baik sekarang.

"Semua orang telah berhubungan dengannya. Dia benar-benar menyokong setiap rakan sepasukan melalui mesej dan panggilan.

"Dia menonton permainan seperti orang lain di Colney. David [Luiz], Martin [Odegaard], Kieran [Tierney]. Semua orang yang belum dapat terlibat.

"Apa adanya, perkara-perkara ini berlaku. Dia pergi ke negaranya dan dia mengambilnya dan kamu tahu bahawa risiko ini selalu ada."



Aubameyang diketepukan ketika Arsenal menang ke atas Sheffield United dan Slavia, tetapi dia turun ketika tewas 3-0 kepada Liverpool 3 April lalu dan merupakan pemain pengganti babak kedua pada perlawanan pertama minggu lalu menentang juara Czech itu.

"Ketika dia tidak terlibat dengan Sheffield United, dua hari sebelum dia merasa tidak selesa, tetapi tidak ada yang dapat menyangka hal itu terjadi," tambah Arteta.

"Mereka melakukan beberapa ujian lagi dan ketika itulah doktor segera menyedari apa yang harus dilakukan dan mereka melakukan pekerjaan yang hebat. Dia selamat dan dia berasa baik."