Pep Guardiola menikmati persaingan merebut tepat dalam kalangan pemain Manchester City dan ia bermakna Kevin De Bruyne yang 'unik' tidak lagi menjadi pilihan automatik.

De Bruyne kembali pulih daripada kecederaan hamstring diturunkan ketika bertemu Everton pada penghujung permainan dan dalam kesebelasan utama ketika menang 1-0 ke atas Arsenal empat hari kemudian.

Bagaimanapun, penyandang pemain terbaik PFA merupakan pemain gantian yang tidak digunakan ketika City bertemu Borussia Monchengladbach pada pertengahan minggu, di sebalik Guardiola mencadangkan perancang itu cergas sepenuhnya.

City menang 2-0 dalam aksi pertama pusingan 16 Liga Juara-Juara (UCL) menerusi jaringan Bernardo Silva dan Gabriel Jesus, memenangi setiap lima perlawanan yang tanpa kelibat De Bruyne, meledak 15 kali dan sekadar bolos sekali.

Dengan Bernardo terus cemerlang ketika digandingkan bersama Ilkay Gundogan dan Rodri, Guardiola telah menegaskan bahawa De Bruyne dipilih secara automatik ke dalam pasukan.

"Mereka memiliki persamaan tetapi Kevin menghasilkan sesuatu yang tidak diberikan oleh Bernardo dan sebaliknya," kata Guardiola. "Setiap pemain mempunyai kemahiran sendiri tetapi mereka melakukannya untuk kepentingan pasukan. Itulah sebabnya mereka begitu stabil.

"Bagus untuk kami, persaingan antara mereka. Itu sama untuk [Kyle] Walker pada perlawanan terakhir - kerana dia tahu Joao [Cancelo] bermain begitu bagus. Ini satu-satunya cara untuk mengekalkan konsistensi.


"Setiap tiga hari ada permainan dan ada persaingan di antara mereka. Peralihan kami dengan Kevin jauh lebih baik -- dia seorang pemain yang unik. Tanpa Kevin mungkin kami lebih tenang dan mempunyai lebih banyak masa untuk berhenti sejenak, tetapi bukan kerana kami menginginkannya cara atau yang lain, ini adalah kualiti pemain yang kita ada."

10 assist De Bruyne dalam saingan Liga Perdana Inggeris musim ini hanya diatasi oleh Harry Kane (11), penyerang Tottenham itu bermain tiga perlawanan lebih, hanya Mason Mount (62), Bruno Fernandes (71) dan Jack Grealish (75) melakukan peluang lebih banyak berbanding dirinya (58)

Bernardo mungkin ketinggalan jauh berbanding De Bruyne dalam kedua-dua kategori -- melakukan tiga assist dan menghasilkan 16 peluang buat rakan sepasukan -- tetapi Guardiola percaya pemain kelahiran Portugal itu menghadirkan kualiti berbeza dalam pasukan.

"Kadang kala anda memerlukan lebih banyak hantaran dan Bernardo memiliki kualiti ketika menerima bola.

"Dengan lawan berada di bekalangnya, dia mampu melakukan dua atau empat sentuhan. Kevin pemain yang berbeza, lebih berfikir secara bebas, dan kami memerlukannya. Dia melihat sesuatu yang tidak dapat pemain lain lakukan."