Ketua jurulatih West Brom, Sam Allardyce percaya bahawa Liga Perdana Inggeris harus dihentikan buat sementara waktu setelah mencatat sejumlah keputusan positif coronavirus dalam satu pusingan ujian musim ini.

Liga Perdana Inggeris (EPL) mengesahkan 18 ujian coronavirus positif baru dalam minggu yang bermula 21 Disember.

Berita itu datang hanya sehari selepas perlawanan Manchester City di Everton ditunda pada pemberitahuan empat jam sebelum perlawanan dimulakan kerana wabak COVID-19 di Etihad Stadium, sementara perlawanan Fulham menentang Tottenham pada hari Rabu juga diragukan.

Lapan belas kes positif melepasi paras tertinggi sebelumnya daripada 16 yang dicatatkan pada minggu bermula 9 November, dan mencerminkan keadaan yang lebih luas di England, dengan lebih banyak orang kini berada di hospital kerana virus daripada pada puncak gelombang pertama pada bulan April.

Allardyce, yang pasukannya mengalami kekalahan 5-0 kepada Leeds United awal pagi tadi, telah meminta agar tindakan diambil dengan cepat untuk mencegah lebih banyak orang terjangkit virus tersebut.

"Saya sangat mengutamakan diri sendiri dan bola sepak secara umum," kata Allardyce. "Keselamatan setiap orang lebih penting daripada perkara lain.

"Apabila saya mendengar berita bahawa virus varian menular lebih cepat daripada virus yang asal, kita hanya dapat melakukan perkara yang betul, iaitu dengan menghentikan rangkaian [sekatan ketat yang dirancang untuk membalikkan gelombang pandemik].

"Saya berumur 66 tahun dan perkara terakhir yang ingin saya mahu adalah positif COVID-19.

"Sebanyak kita diuji -- kita memiliki satu keas positif setiap minggu. Tidak peduli seberapa keras kita mencuba, tidak kira berapa kali kita diuji, bagaimana kita memakai pelitup muka, bagaimana kita membersihkan kita tangan, kita masih menangkap banyak jangkitan di seluruh negara.

"Sekiranya itu membantu [memutuskan rangkaian Covid-19], mari melakukannya dan membenarkan musim berjalan lebih lama ketika kita mengatasinya."