Alisson memberi penghormatan penuh emosi kepada ayah dan keluarganya setelah mencetak gol kemenangan buat Liverpool 2-1 ke atas West Brom.

Pemain Brazil itu menjadi penjaga gawang pertama yang menjaringkan gol kompetitif dalam sejarah 129 tahun kelab itu ketika dia menanduk masuk hantaran Trent Alexander-Arnold dalam masa kecederaan.

Saat penuh beremosi diikuti selepas tamat perlawanan, pemain berusia 28 tahun itu yang menerima pemergian bapanya Februari lalu, kelihatan bergelinangan air mata ketika disapa rakan sepasukan.

Dan dia kemudian memuji jaringan tersebut sebagai saat yang menggembirakan dalam tahun yang penuh ujian bagi dirinya.

"Saya terlalu beremosi sejak beberapa bulan yang lalu dengan apa yang telah berlaku kepada saya, keluarga saya," katanya kepada Sky Sports.

"Tetapi bola sepak adalah hidup saya, saya bermain sejak saya masih ingat dengan ayah saya. Saya harap dia ada di sini untuk melihatnya; Saya yakin dia sedang menyaksikan kami beraksi, meraikan kemenangan ini.


"Untuk keluarga saya dan pasukan, satu perlawanan yang dramatik! Kadang-kadang, kita bertengkar, bertengkar dan perkara-perkara tidak berlaku, seperti dalam perlawanan ini.

"Menjaringkan gol ini, saya sangat gembira dapat membantu kerana mereka benar-benar telah berjuang, kami telah banyak beraksi bersama, dan kami mempunyai matlamat yang kuat untuk mencapai ke Liga Juara-Juara (UCL).

"Kami memenanginya sekali lagi dan anda tahu bahawa semuanya bermula dengan kelayakan, jadi saya tidak boleh lebih bahagia daripada sekarang."