Liverpool 0 Real Madrid 0 (Real menang secara agregat 3-1)

Jurgen Klopp meratapi kegagalan Liverpool merebut peluang mereka dalam aksi timbal balik menentang Real Madrid di Anfield, tetapi mengakui, 'Kami tidak tewas dalam perlawanan ini - kami sememangnya kalah di Madrid'.


Kempen Liga Juara-Juara (UCL) diakhiri oleh lawan dari ibu kota Sepanyol buat musim kedua berturut-turut, Real bertahan untuk seri 0-0 di Merseyside untuk kemenangan agregat 3-1 dalam pertembungan suku akhir.

Liverpool memerlukan sekurang-kurangnya dua gol untuk mengembalikan kedudukan, tetapi tidak dapat mencari jalan sendiri di tempat sendiri, walaupun mencipta sejumlah peluang yang sangat baik -- terutama dalam separuh masa pertama.

Mereka mencuba 13 tembakan dalam kotak penalti -- yang paling banyak dalam pertandingan UCL tanpa menjaringkan gol sejak Mac 2006 menentang Benfica (20) -- tetapi berjaya melakukan empat percubaan tepat ke sasaran.



"Anda sentiasa memerlukan detik-detik penting itu. Prestasi secara amnya bagus - kami tidak tewas dalam perlawanan ini, kami sememangnya kalah di Madrid," kata Klopp kepada BT Sport.

"Rasanya tidak selesa untuk Real. Kami bagus, kami agresif dan memainkan beberapa perkara yang sangat bagus, jelas peluang besar pada awal permainan.

"Itu hipotesis saya tahu, tetapi jika anda menggunakan salah satu daripadanya, rasanya berbeza. Mereka sudah mulai berjuang, dan itu akan meningkat. Tetapi itu adalah 'kalau' dan 'apabila', kerana kami tidak menjaringkan gol.

"Ia menjadi semakin sukar dan kemudian dengan pengalaman Real Madrid; mereka memperlahankan permainan."


Mohamed Salah gagal melakukan menyempurnakan hantaran Sadio Mane dalam dua minit pembukaan ketika Liverpool bermula dengan pantas, sementara pemain Mesir itu dan Georginio Wijnaldum dipersalahkan kerana gagal menemui sasaran ketika disajikan dengan peluang terhidang sebelum tamat separuh masa pertama.

Bagi Klopp, ketidakmampuan untuk melakukan jaringan dalam beberapa perlawanan merangkumkan musim 2020-21 secara keseluruhan.

"Sentuhan penyudah pasukan menjadi perkara yang harus diingati musim ini. Kami telah banyak beraksi di sini -- di mana seharusnya kami menang. Bukan hari ini, tetapi dalam perlawanan Liga Perdana Inggeris (EPL) di mana kami gagal menyempurnakan jaringan.

"Kami perlu menerimanya, kami mengetahui kemampuan Salah dan pasukan seharusnya melakukan lebih lagi. Bola sepak yang kami mainkan lebih baik daripada peluang yang kami buat."