Ole Gunnar Solskjaer memuji Odion Ighalo selepas penyerang itu meledakkan dua gol dalam pertemuan dengan Derby County, awal pagi tadi.

Dalam aksi awal pagi tadi, dua jaringan dihasilkan Ighalo selepas gol pembukaan daripada Luke Shaw di Pride Park tatkala United meraih kemenangan 3-0 dalam pusingan kelima Piala FA.

Bekas penyerang Nigeria itu menyertai United secara pinjaman daripada Shanghai Shenhua, dua bulan lalu dan kini telah mengutip tiga gol dalam enam perlawanan.

Solskjaer yang bakal mengemudi pasukannya berdepan Norwich City dalam suku akhir berkata penyerang itu melakukan apa yang diharapkan.

"Ighalo melakukan apa yang dinyatakan di permukaan tin. Dia datang dan mengetuai barisan depan, jenis penyerang yang berbeza," ujar pengurus itu.

"Dia meraih peluang dalam setiap perlawanan. Saya gembira dengannya. Dia memberikan kami peluang apabila Mason Greenwood dan Anthony Martial perlu direhatkan."


Menjelang pertemuan seteru setempat menentang Manchester City, Ahad ini, United kini telah mencatat tiga perlawanan tanpa dibolosi daripada empat jumlah keseluruhan kebelakangan ini.

Solskjaer memuji barisan pertahanannya sambil penjaga gol, Sergio Romero, melakukan aksi tangkas menafikan sepakan percuma Wayne Rooney untuk mengelakkan pemain serta jurulatih Derby itu daripada meledakkan gol berdepan bekas majikannya.

"Mereka dahagakan catatan tidak dibolosi. Aksi tangkas tampak bagus dan dia tidak melihat skrip," tambah pengendali itu.

"Saya teruja dengan prestasi dipamerkan dan untuk menjadi pilihan ketika berdepan City walaupun ia melibatkan mentaliti, ia tetap profesional."