Mauricio Pochettino tidak berputus asa untuk menjuarai Ligue 1, tetapi mengakui Paris Saint-Germain (PSG) berhak seri 1-1 ketika menentang Rennes.

Neymar meraikan kesepakatan empat tahun barunya dengan PSG dengan menjaringkan penalti untuk meletakkan pasukan Pochettino di depan semalam, hanya untuk tandukan Serhou Guirassy memastikan mata dikongsi kedua-dua pasukan.

PSG sebenarnya bernasib baik kerana tidak tewas, dengan Presnel Kimpembe dilayang kad merah dan Keylor Navas menafikan beberapa percubaan pasukan lawan untuk mengekalkannya kedudukan 1-1.

Keputusan seri menjadikan PSG tiga mata di belakang Lille dengan baki dua perlawanan -- tiada pasukan yang pernah dinobatkan sebagai juara Ligue 1 dengan jurang seperti ini pada peringkat ini -- dan gelaran itu mungkin akan diselesaikan minggu depan sekiranya PSG sekali lagi hilang mata menentang Reims dan pemimpin mengatasi Saint-Etienne.

Memang, bukan hanya gelaran yang perlu dibimbangkan oleh PSG, dengan pasti tempat mereka dalam Liga Juara-Juara (UCL).

"Masih banyak yang boleh terjadi, kami kecewa, tetapi kami harus memberi penghargaan kepada Rennes, yang memiliki permainan yang sangat baik," kata ketua jurulatih PSG, Pochettino dalam sidang akhbarnya selepas perlawanan.

"Kami harus memenangi perlawanan seterusnya untuk mengharapkan sesuatu. Kami tidak bermain lebih baik daripada Rennes, kami tidak layak meraih tiga mata.

"Banyak naik turun musim ini, saya tiba empat bulan yang lalu untuk membantu kelab. Sebuah kelab seperti PSG mesti selalu berfikir bagi masa depan. Setiap kelab berfikir untuk memperbaiki diri, keputusan akan dibuat pada akhir musim ini, kami selalu berfikir untuk memperbaiki."


PSG kini gagal memastikan gawang tidak dibolosi dalam lapan perlawanan Ligue 1, bolos 11 secara keseluruhan.