Jadon Sancho dan bintang-bintang Bundesliga lain yang memberiakan mesej tentang anti-perkauman bagi menyokong mendiang George Floyd tidak akan menghadapi hukuman, kata Persatuan Bolasepak Jerman (DFB).

Floyd, seorang rakyat Amerika Syarikat berkulit hitam, mati dalam tahanan polis di Minneapolis minggu lalu, menyebabkan demonstrasi dan rusuhan di seluruh negara.

Rakan sepasukan Sancho, Achraf Hakimi, turut mendedahkan menyokong demonstrasi tersebut -- 'Justice for George Floyd' tertulis di baju masing-masing ketika mengatasi Paderborn Ahad lalu.

Pemain Borussia Monchengladbach, Marcus Thuram, sebelum ini berlutut setelah menjaringkan gol dalam kemenangan ke atas Union Berlin, sementara pemain antarabangsa Schalke dari Amerika Syarikat, Weston McKennie, memakai lilitan lengan yang merujuk kepada Floyd.

Pernyataan atau tunjuk perasaan tidak dibenarkan dilakukan dan DFB mengesahkan berikutan permainan pada hujung minggu bahawa mereka akan meneliti insiden tersebut.

Namun, FIFA kemudian meminta liga untuk 'logik akal' mengenai permasalahan itu, sebelum presidennya, Gianni Infantino, menyatakan "tepukan, tiada hukuman dikenakan, ".

DFB mengesahkan semalam bahawa ia tidak akan mengambil tindakan untuk 'mesej anti-rasisme', sementara demonstrasi selanjutnya yang berkaitan dengan perkauman dan kematian Floyd juga tidak akan dihukum.
Anton Nachreiner, ketua badan kawalan DFB, mengatakan: "Sudah tentu badan kawalan DFB selalu mempertimbangkan peraturan FIFA dan DFB.

"Dalam kes seperti ini, bagaimanapun, ini adalah tindakan anti-rasisme yang disengaja oleh para pemain, yang dengan demikian berkempen untuk nilai-nilai yang ingin disanjungi oleh DFB.

"Jadi tidak ada tindakan yang akan diambil sekarang, atau dalam kes demonstrasi anti-rasisme lebih lanjut dalam beberapa minggu mendatang."

Presiden DFB, Fritz Keller, menambah: "Saya menyambut baik keputusan berpandangan jauh dari badan kawalan DFB dan saya sangat gembira dengannya.

"DFB menentang semua bentuk rasisme, diskriminasi dan keganasan, dan bermaksud toleransi, keterbukaan dan kepelbagaian - semua nilai yang juga sangat dipupuj dengan undang-undang DFB.

"Itulah sebabnya tindakan pemain sangat dihormati dan mengikut pemahaman kita."