Ketua jurulatih Inter, Antonio Conte, Diego Maradona, sebagai 'puisi bola sepak' berikutan kematian legenda Argentina dan Napoli awal pagi tadi.

Maradona -- boleh dikatakan pemain terhebat bola sepak -- meninggal pada usia 60 tahun setelah disyaki serangan jantung, Persatuan Bolasepak Argentina (AFA) mengesahkannya.

Pemenang Piala Dunia Maradona dikeluarkan dari hospital dua minggu yang lalu setelah menjalani pembedahan otak, telah menjalani operasi rutin untuk hematoma subdural setelah dimasukkan ke hospital kerana anemia dan dehidrasi.

Conte menentang Maradona ketika beraksi bersama Lecce dalam Serie A, dan dia memuji bekas jurulatih Gimnasia y Esgrima La Plata itu.

"Kita semua menangis kerana kehilangan seorang lelaki yang menulis sejarah bola sepak dan akan sentiasa menjadi tokoh dalam sukan ini," kata Conte.

"Dia adalah puisi bola sepak. Saya senang bermain melawannya, menghalang gerakannya, dan segala yang telah berlaku seakan sukar untuk diterima. Terutamanya semasa dia masih lagi baru sahaja berusia 60 tahun. Ia sangat menyedihkan."

Pengendali Real Madrid, Zidane, juga berbicara dengan terang tentang Maradona selepas merakamkan kemenangan 2-0 ke atas Inter dalam saingan Liga Juara-Juara di San Siro.

Bekas pemain kebangsaan Perancis, Zidane -- yang juga pemenang Piala Dunia -- berkata, "Ia merupakan satu kehilangan besar dalam dunia bola sepak.

"Saya sentiasa mengingati apa yang telah dilakukannya ketika Piala Dunia 1986, saya baru sahaja berusia 14 tahun ketika itu. Saya tidak mempunyai kata-kata. Kita semua sangat sedih."