Ketua pasukan kebangsaan, Aidil Zafuan Abdul Radzak, mengakui ketiadaan Shahrul Saad yang tidak dapat bersama pasukan gara-gara kecederaan akan memberi kesan besar.

Justeru, Aidil Zafuan memberi amaran kepada pengganti pemain baru Johor Darul Ta'zim (JDT) itu agar memahami dengan jelas taktikal di bahagian benteng tengah Harimau Malaya menjelang tiga aksi hidup mati pusingan kedua, kelayakan Piala Dunia 2022/Piala Asia 2023, awal bulan depan.

Gandingan terbabit membentuk perisai terbaik negara sebaik pertemuan dengan Thailand yang menyaksikan Malaysia dibolosi seawal minit ke-6 pada 14 Nov 2019 lalu.

Barisan jentera serangan kendalian Akira Nishino tersebut mampu membuatkan pertahanan negara tidak senang duduk, namun ketahanan mental bek tengah yang diketuai Aidil Zafuan dan Shahrul ketika itu membawa kepada kemenangan 2-1 Malaysia ke atas skuad Gajah Perang berkenaan, selain keberkesanan mereka ketika bertemu Indonesia dan Emiriah Arab Bersatu (UAE) dalam pertemuan lalu.

Situasi mungkin tidak sama memandangkan Shahrul terlepas tiga tugasan terakhir Kumpulan G itu, lantas Aidil Zafuan perlu segera membentuk keserasian dengan gandingan berbeza -- sama ada Junior Eldstal, Dominic Tan mahupun Adam Nor Azlin.

"Kami kurang gembira dengan ketiadaannya.

"Dia sentiasa komited dalam perlawanan dan berikan aksi terbaik bersama pasukan kebangsaan," kata Aidil Zafuan dalam wawancara bersama wakil Astro Arena, Fina Nasrom, hari ini.





Begitupun, pertahanan berumur 34 tahun itu tidak menafikan harapan menggunung sebaik saingan di Dubai, bermula 3 Jun ini.

Walaupun UAE dianggap sebagai pilihan, Aidil Zafuan lebih selesa meletakkan kekuatan Harimau Malaya setanding tuan rumah termasuk Thailand dan Vietnam dalam aksi penting bulan depan.

"Mungkin pihak lawan tidak tahu lagi corak permainan (Guilherme) Da Paula dan Liridon (Krasniqi) jadi kedua-duanya mampu menjadi senjata rahsia kami memandangkan rata-rata pemain sama yang membarisi skuad kali ini."